Prøvestasjon i helsearbeiderfaget Hvordan utdanne faglig kompetente helsefagarbeidere En kvalitativ studie om fagprøven ved simulering
Abstract
Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om prøvestasjonen i helsearbeiderfaget i Oslo kommune. Oppgaven består av 10 semistrukturerte intervju av medlemmer i prøvenemda samt ansatte ved opplæringskontoret/prøvestasjonen. Prosjektet forsøker å finne svar på om fagprøven ved prøvestasjonen kan være et middel for å få opp den faglige kompetansen til de ferdig utdannede helsefagarbeiderne, i tillegg til å forandre på det reduserte omdømme faget har i samfunnet i dag.Den teoretiske rammen for oppgaven tar for seg blant annet John Deweys teori om viktigheten av å lære gjennom praktisk arbeid og refleksjonen i etterkant. Kompetansebegrepet blir også gjennomgått i forhold til hva som faktisk kreves av en helsefagarbeider i henhold til læreplanen i faget. Omsorg er en viktig egenskap å inneha for en helsefagarbeider, og er det mulig å vise omsorg inne på en prøvestasjon kontra ute i bedrift? Omsorgsbegrepet ifølge den norske sykepleieteoretikeren Kari Martinsen blir sett nærmere på i denne delen av oppgaven. Det har ikke blitt utført mye forskning om prøvestasjon som arena for fagprøven i helsearbeiderfaget. Jeg har derfor sett på forskning om selve fagprøven ute i bedrift for å se hva som er funnet ut i den sammenhengen. Dette er en fenomenologisk undersøkelse siden det er informantenes tanker og meninger som er i fokus. Tema fra læreplanen i helsearbeiderfaget har blitt brukt som inspirasjon til selve analysen med koder og kategorier. Undersøkelsen viser at informantene har en positiv tilnærming til fagprøven inne på prøvestasjonen. De fleste mener dette er fremtiden for helsearbeiderfaget, og at fagprøven på denne måten kan være med på å gjøre vurderingen mer lik for kandidatene, samt at man har mulighet til å teste mer bredde og dybde i faget. Flere av informantene kommer med sin bekymring for fagets omdømme og fremtid. De mener prøvestasjonen kan være med på å få opp respekten for utdanningen og fagbrevet. Informantene er tydelige på at et fagbrev skal bety noe. Det skal være ensbetydende med høy faglig kompetanse, engasjement og yrkesstolthet. Konklusjonen er at fagprøven ved prøvestasjonen, samt oppfølgingen fra stasjonen gjennom to år, kan være med på å utdanne mer faglig kompetente helsefagarbeidere, i tillegg til å høyne helsearbeiderfagets omdømme i samfunnet.