Ansvar under læretiden: En kvalitativ undersøkelse av betydningen av ansvar på arbeidsplassen for lærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning ansvar under læretiden kan påvirke restaurant- og matfaglærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet. Av alle utdanningsprogram er det restaurant- og matfag som har størst andel elever som ikke fullfører videregående opplæring. Vi har over tid erfart at elevene i liten grad blir tildelt ansvar på skolen, og ønsker derfor å sitte igjen med mer kunnskap om hvordan skolen bør tilrettelegge for ansvar også i undervisningssammenheng. Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av semistrukturerte intervjuer, gjennomført høsten 2022. Informantene representerer perspektivene til fire opplæringsansvarlige og åtte lærlinger. Disse er alle ansatt i restaurant- og matfagbedrifter som ikke er i et kontraktsforhold med hverandre. Vår problemstilling er som følger: Hvilken betydning har ansvar på arbeidsplassen for lærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet?I oppgaven viser vi hovedsakelig til studier som har forsket på betydningen av læringsmiljøet for å fremme resiliens blant ungdom. Studiene omhandlet også hvordan lærlingers opplevelser å bli gitt arbeidsoppgaver med økt tillit og ansvar. Det teoretiske perspektivet er hentet fra forskjellige synspunkter på sosialisering gjennom deltakelse i et praksisfellesskap, veiledning av lærlinger og teorier om selvregulert læring.Resultatene våre viser at det å bli gitt ansvar har stor betydning for lærlingens følelse av mestring og tilhørighet til praksisfellesskapet. Riktig tilpasset ansvar kan føre til økt læring og motivasjon, mens for mye ansvar, uten tilstrekkelig veiledning, kan føre til usikkerhet og demotivasjon. Opplæringsansvarlige bør tilpasse arbeidsoppgavene til lærlingens ferdigheter og gi støttende veiledning for å fremme selvregulert læring og inkludering. Studien viser at lærlinger og opplæringsansvarlige ikke alltid har sammenfallende meninger om hvor mye ansvar som er passende i starten av læretiden. Videre indikerer studien at overdrevent ansvar tidlig i opplæringsløpet kan føre til en følelse av utenforskap blant lærlingene. Avslutningsvis diskuterer vi implikasjoner for praksis, og foreslår at skolen i større grad kan forberede elevene på læretiden ved å øke leseplikten for lærerne i faget yrkesfaglig fordypning og i større grad satse på ungdomsbedrift som læringsverktøy.