Show simple item record

dc.contributor.advisorDæhlen, Marianne
dc.contributor.authorBreien, Synne Verlo
dc.date.accessioned2024-11-01T17:51:43Z
dc.date.available2024-11-01T17:51:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:230984064:71783694
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162753
dc.description.abstractAt stadig færre elever i videregående skole er motivert for å lære, vekker bekymring. Ett av skolens formål er å legge til rette for læring for alle elver, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. På salg og reiseliv har skolene i lang tid hatt erfaring med bruk av tradisjonell undervisning og praksisarbeid for elevene, men det har ikke vært et verksted på samme måte som de tradisjonelle verkstedsfagene elektro, tømrer eller gullsmed. På salg og reiseliv har skolene i Oslo innført en elevdrevet café for å kunne tilby et skoleverksted, også for salg og reiseliv-elevene. I denne oppgaven vil jeg se på hvordan disse læringsarenaene påvirker elevenes motivasjon, mestring og læring. Betydningen av hvordan elever opplever ulike læringsarenaer har i forskning hovedsak vært rettet mot hvordan elever motiveres og lærer på én læringsarena, eller sett klasserom og praksis opp mot hverandre. Jeg har ikke funnet noen som tar for seg både klasserom, verksted og praksis i sammenheng, og ser disse tre i forbindelse med motivasjon, mestring og læring. Denne oppgaven tar elevenes perspektiv og setter søkelys på hvordan yrkesfagelever ved salg og reiseliv i Osloskolen opplever læringsarenaene som skolen benytter, og hvilken betydning arenaene har for deres motivasjon, mestring og læring. Studien er basert på kvalitative intervjuer i fokusgrupper med yrkesfagelever på de tre skolene som har salg og reiseliv i Oslo. Elevene gikk alle andre året på videregående skole, og hadde erfaringer fra undervisning i klasserommet, arbeid i skolens verksted og arbeid i en praksisbedrift. Analysen viser at mestring på læringsarenaene ikke nødvendigvis fører til læring og motivasjon. Elevene opplever at de psykologiske motivasjonsfaktorene autonomi og tilhørighet er viktig, men viktigheten av disse oppleves ulikt på de ulike læringsarenaene. Det synes også viktig for eleven å ha en støttende person på alle læringsarenaene for å øke læringsutbyttet, og at dette kan være både en leder, lærer eller medelever. Et av studiens bidrag er å vise yrkesfaglærere og praksisveiledere at de kan legge til rette for mestring, motivasjon og læring for elevene, ved å være støttende og aktive i gjennomføringen av elevenes yrkesfaglige utvikling, i undervisning, i verksted og på praksisplassen. Videre vil oppgaven også tydeliggjøre at mestring av oppgaver ikke må feiltolkes som motivasjon for denne, og ei heller at mestring automatisk fører til læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleStyrker og svakheter ved ulike læringsarenaer på yrkesfag. En kvalitativ undersøkelse om hvordan læringsarenaer påvirker elevers motivasjon, mestring og læring på salg og reiseliv.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record