Vg1 ut i bedrift En kvalitativ studie av bedrifter som har Vg1 elever i praksis
Abstract
Å komme ut i arbeidspraksis for yrkesfagelever er viktig for læring og motivasjon. Mange har forsket på dette temaet med et elev- og skoleperspektiv, noen har sett på det fra bedriftenes ståsted. Denne masteroppgaven handler om Vg1 elever på yrkesfag, elektro og datateknologi, og mulighetene de har til å få relevant arbeidspraksis i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF). Læreplanen sier at elevene skal kunne veksle mellom ulike læringsarenaer og få oppleve realistiske arbeidssituasjoner. Bakgrunn for masteroppgaven er at noen elever, både ved egen skole og andre skoler, sitter inne på skolen i YFF faget og får kanskje ikke tiltenkt yrkeserfaring, eller de får mindre grunnlag til å velge riktig yrkesfaglig retning. Mens andre elever er ute i en bedrift og har kunnskapsrike dager. Når de kommer inn på skolen dagen etter arbeidspraksis har de god motivasjon og arbeidslyst, og kanskje knyttet noen kontakter som senere kan gi de lærekontrakt.Hensikten med denne studien er å belyse begrensninger og muligheter som YFF faget har for å ruste Vg1-elever til arbeidslivet. Studien er basert på kvalitative intervjuer av seks bedrifter i nedslagsfeltet til skolen, som har hatt og har, både Vg1 og Vg2 elever i arbeidspraksis.Resultatene av studien viser at bedriftene har positive erfaringer med Vg1 elever når det gjelder motivasjon og innsats, men at generelle verktøyferdigheter og fysisk utholdenhet kan bli bedre. Samtidig viser det seg også at noen områder som kanskje var forbundet med negative oppfatninger, ikke var et problem for bedriftene. Dette var for eksempel uønsket mobilbruk, og oppmøte, som bedriftene håndterte fint og var fornøyde med. Bedriftene hadde mye å fortelle om, og trakk også fram viktigheten med besøk fra skolen, og skolens oppfølging. Noen sa at de har det travelt i hverdagen, og at det kan være vanskelig å komme på møter. Derfor er rask og effektiv kommunikasjon med skolen viktig, samt god planlegging.Studien kan være et bidrag for å vise viktigheten av arbeidspraksis, og betydningen av et sosialt fellesskap ute i bedrift, for så vel Vg1 elever som Vg2 elever. Ved at skolen og YFF lærere blir bevisst på dette kan elevene også få testet ut sine interesser bedre, og ha et bredere grunnlag for å velge riktig yrkesvei før søknadsfrist til Vg2. Skolen kan med dette også gjøre en bedre planlegging blant annet med hensyn på hvor de sender de forskjellige elevene. Da vil også både bedriftene og elevene bli mer fornøyd, og kanskje skape flere gode relasjoner for et senere arbeidsliv.