Opplæringens betydning for elevenes valg En kvalitativ undersøkelse om hvordan elevenes erfaringer med opplæring har hatt betydning for deres valg på Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan elevene på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget, opplever opplæringen og hvordan elevene knytter sine valg om læretid eller påbygg til generell studiekompetanse, til opplæringen. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er det nest største og mest populære utdanningsprogrammet, av alle yrkesfaglige løp på Vg2. Selv om faget er populært blant ungdom, er det flest voksne over 25 år som fullfører denne fagutdanningen. Nærmest halvparten av elevene på barne- og ungdomsarbeiderfaget, søker påbygg til generell studiekompetanse etter Vg2. Formålet med denne oppgaven er å undersøke elevenes erfaringer med opplæringen på skolen, i yrkesfaglig fordypning og lærernes betydning, og hvordan opplæringen har påvirket elevenes valg. Dette kan bidra til økt kunnskap om hvordan opplæringen på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget, best kan legge til rette for at elevene får en yrkesrelevant opplæring, som kan bidra til at elevene tar gode valg for seg selv og egen fremtid.Det benyttes en kvalitativ metode for å få svar på oppgavens problemstilling: «Hvilken opplevelse har elevene på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget av opplæringen på Vg2, og hvordan har det påvirket elevenes valg mellom læretid og påbygg?».For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført elleve dybdeintervjuer med elever som hadde søkt læretid og påbygg til generell studiekompetanse. Resultatene viser at opplæringen på skolen ikke har hatt nevneverdig betydning for elevene i undersøkelsen. For elevene som søkte læreplass, hadde opplæringen i yrkesfaglig fordypning, størst betydning for elevenes valg av læretid. Yrkesfaglig fordypning bidro til at elevene som søkte læreplass, fikk bekreftet at de ville bli barne- og ungdomsarbeidere. For elevene som søkte påbygg til generell studiekompetanse, bidro faget yrkesfaglig fordypning, til at elevene fikk interesse for å søke helse- og sosialfaglige høgskoler/universitet. Resultatene i undersøkelsen viser også at lærere i programfag hadde noe betydning for elevenes valg, særlig omkring yrkesorientering. Det kan tyde på at det var andre årsaker enn opplæringen, som resulterte i at elevene søkte påbygg.