Lærlingen i salgsfaget, et verdifullt tilskudd for bedriften En kvalitativ undersøkelse om lærlingenes verdi
Abstract
Når elever ikke føler seg verdifulle og anerkjente i yrkesfag, og velger påbygg på bekostning av sitt påbegynte løp i salgsfaget. Og ender opp med å ta ufaglært arbeid uten en formell utdannelse, kan vi se på det som sløsing av samfunnets ressurser og bygger ikke omdømmet videre i yrkesfaget. Formålet med denne oppgaven er å finne verdier ved å ha ansatt lærling i salgsfaget. Dette for å få elever til å føle seg som verdifulle og anerkjent i læretiden. Og at virksomheter i ulike salgsbransjer får øynene opp for lærlingene i salg og åpner opp for å bli lærebedrift. Gjennom denne masteroppgaven har jeg på bakgrunn av det overstående ønsket å undersøke følgende problemstilling; «Hvilken verdi har lærlinger i salgsfaget for virksomhetene?»Oppgavens problemstilling tar for seg hvilke verdier erfarne ledere i lærebedrifter i salgsfaget har erfart og som gjør at de fortsetter å ansette lærlinger for rekruttering. For å besvare problemstillingen er det her sett på lærlingenes bidrag til arbeidsmiljøet, kunnskap og økonomi gjennom en kvalitativ undersøkelse.Resultatene viser at lærlingene bidrar til å skape arbeidslyst og med sin ungdommelighet bringer med seg en energi og kultur som oppleves som overførende og positivt. Lærlingene bidrar til kompetanseheving i virksomhetene og viser en lærelyst som smitter over til de andre. Virksomhetene ser på lærlingene som en god mulighet til å rekruttere for å få en dyktig ansatt i fremtiden, samtidig som noen ser på lærlingeordningen som et viktig samfunnsbidrag. Underveis i læretiden er lærlingene rimelig arbeidskraft, mens lærlingen på sin side får tilgang til kompetansen.
Nøkkelord: Yrkesfag – lærling – salgsfaget – verdi – lærelyst – arbeidslyst - kompetanseheving