Show simple item record

dc.contributor.advisorSelvik, Sabreen
dc.contributor.advisorSkundberg, Øystein
dc.contributor.authorHorn-Næverdal, Anna
dc.date.accessioned2024-11-01T17:51:21Z
dc.date.available2024-11-01T17:51:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:230362736:49508413
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162732
dc.description.abstractDenne studien har hatt som formål å undersøke hvordan lærere jobber med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet. Bakgrunnen for valg av dette temaet er knyttet til studier om elevenes anvendelse av sosiale medier, der nyheter utgjør enn betydelig del av det de interesserer seg for (Medietilsynet, 2022a, 2022b), samt lite tidligere forskning om hvordan lærere forholder seg til krigsnyheter i klasserommet. I denne sammenheng, har studien ønsket å få innsikt i hvilke arbeidsmåter og tilnærminger lærere benytter seg av i dette arbeidet. Hva de anser som muligheter og utfordringer, og hvordan de håndterer mangfoldet av elever, har vært av interesse. Problemstillingen var følgelig: «Hvordan arbeider lærere med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet?» Det ble valgt en kvalitativ tilnærming til dette temaet, der datamaterialet ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med fem lærere i Oslo-området. Intervjuguiden ble delt inn i fire temaer for å prøve å besvare problemstillingen, og datamaterialet ble analysert i henhold til Braun & Clarke (2006) sin tematiske analyse. Resultatene fra studien, viste at lærerne hovedsakelig arbeider med krigsnyheter på et faglig og emosjonelt plan. Mangfoldet innad i informantenes klasser, ble også sett som en faktor for hvordan undervisning og samtaler om krigsnyheter foregår. I arbeidet med å gi elevene faglig støtte, ble det å gi elevene tilpasset og nyansert informasjon på en språklig og aldersadekvat måte, vektlagt. I tillegg fremmet informantene at arbeidet med krigsnyheter i klasserommet foregår gjennom undervisning om og med medier, og gjennom klassesamtaler. Informanten trakk også frem at elevenes bruk av sosiale medier er et viktig aspekt når krigsnyheter er tema i klasseromssamtalen. For å styrke elevene emosjonelt i arbeidet med krigsnyheter i klasserommet, trakk informantene frem å trygge elevene og fremme deres muligheter til påvirkning, som områder de arbeider med. Å ha kjennskap til elevenes tanker og følelser, påvirker hvordan informantene jobber med krigsnyheter i klasserommet, der faktorer knyttet til både enkeltelever, og klassen som helhet, er avgjørende for hvordan de legger opp undervisningen. Å opptre sensitivt og anerkjenne elevenes tanker og følelser ble trukket frem for å gi emosjonell støtte i forbindelse med krigsnyheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.title"Vi skal jo hjelpe dem å fordøye alt som skjer i verden" : en kvalitativ studie av læreres arbeid med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record