dc.description.abstract | Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan lærere jobber med krigsnyheter i det
mangfoldige klasserommet. Bakgrunnen for valg av dette temaet er knyttet til studier om
elevenes anvendelse av sosiale medier, der nyheter utgjør enn betydelig del av det de interesserer
seg for (Medietilsynet, 2022a, 2022b), samt lite tidligere forskning om hvordan lærere forholder
seg til krigsnyheter i klasserommet. I denne sammenheng, har studien ønsket å få innsikt i hvilke
arbeidsmåter og tilnærminger lærere benytter seg av i dette arbeidet. Hva de anser som
muligheter og utfordringer, og hvordan de håndterer mangfoldet av elever, har vært av interesse.
Problemstillingen var følgelig: «Hvordan arbeider lærere med krigsnyheter i det mangfoldige
klasserommet?»
Det ble valgt en kvalitativ tilnærming til dette temaet, der datamaterialet ble samlet inn gjennom
semistrukturerte intervjuer med fem lærere i Oslo-området. Intervjuguiden ble delt inn i fire
temaer for å prøve å besvare problemstillingen, og datamaterialet ble analysert i henhold til Braun
& Clarke (2006) sin tematiske analyse. Resultatene fra studien, viste at lærerne hovedsakelig
arbeider med krigsnyheter på et faglig og emosjonelt plan. Mangfoldet innad i informantenes
klasser, ble også sett som en faktor for hvordan undervisning og samtaler om krigsnyheter
foregår.
I arbeidet med å gi elevene faglig støtte, ble det å gi elevene tilpasset og nyansert informasjon på
en språklig og aldersadekvat måte, vektlagt. I tillegg fremmet informantene at arbeidet med
krigsnyheter i klasserommet foregår gjennom undervisning om og med medier, og gjennom
klassesamtaler. Informanten trakk også frem at elevenes bruk av sosiale medier er et viktig aspekt
når krigsnyheter er tema i klasseromssamtalen.
For å styrke elevene emosjonelt i arbeidet med krigsnyheter i klasserommet, trakk informantene
frem å trygge elevene og fremme deres muligheter til påvirkning, som områder de arbeider med.
Å ha kjennskap til elevenes tanker og følelser, påvirker hvordan informantene jobber med
krigsnyheter i klasserommet, der faktorer knyttet til både enkeltelever, og klassen som helhet, er
avgjørende for hvordan de legger opp undervisningen. Å opptre sensitivt og anerkjenne elevenes
tanker og følelser ble trukket frem for å gi emosjonell støtte i forbindelse med krigsnyheter. | |