"Vi skal jo hjelpe dem å fordøye alt som skjer i verden" : en kvalitativ studie av læreres arbeid med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet
Abstract
Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan lærere jobber med krigsnyheter i detmangfoldige klasserommet. Bakgrunnen for valg av dette temaet er knyttet til studier omelevenes anvendelse av sosiale medier, der nyheter utgjør enn betydelig del av det de interessererseg for (Medietilsynet, 2022a, 2022b), samt lite tidligere forskning om hvordan lærere forholderseg til krigsnyheter i klasserommet. I denne sammenheng, har studien ønsket å få innsikt i hvilkearbeidsmåter og tilnærminger lærere benytter seg av i dette arbeidet. Hva de anser sommuligheter og utfordringer, og hvordan de håndterer mangfoldet av elever, har vært av interesse.Problemstillingen var følgelig: «Hvordan arbeider lærere med krigsnyheter i det mangfoldigeklasserommet?»
Det ble valgt en kvalitativ tilnærming til dette temaet, der datamaterialet ble samlet inn gjennomsemistrukturerte intervjuer med fem lærere i Oslo-området. Intervjuguiden ble delt inn i firetemaer for å prøve å besvare problemstillingen, og datamaterialet ble analysert i henhold til Braun& Clarke (2006) sin tematiske analyse. Resultatene fra studien, viste at lærerne hovedsakeligarbeider med krigsnyheter på et faglig og emosjonelt plan. Mangfoldet innad i informantenesklasser, ble også sett som en faktor for hvordan undervisning og samtaler om krigsnyheterforegår.
I arbeidet med å gi elevene faglig støtte, ble det å gi elevene tilpasset og nyansert informasjon påen språklig og aldersadekvat måte, vektlagt. I tillegg fremmet informantene at arbeidet medkrigsnyheter i klasserommet foregår gjennom undervisning om og med medier, og gjennomklassesamtaler. Informanten trakk også frem at elevenes bruk av sosiale medier er et viktig aspektnår krigsnyheter er tema i klasseromssamtalen.
For å styrke elevene emosjonelt i arbeidet med krigsnyheter i klasserommet, trakk informantenefrem å trygge elevene og fremme deres muligheter til påvirkning, som områder de arbeider med.Å ha kjennskap til elevenes tanker og følelser, påvirker hvordan informantene jobber medkrigsnyheter i klasserommet, der faktorer knyttet til både enkeltelever, og klassen som helhet, eravgjørende for hvordan de legger opp undervisningen. Å opptre sensitivt og anerkjenne elevenestanker og følelser ble trukket frem for å gi emosjonell støtte i forbindelse med krigsnyheter.