"Nynorsk på et annet vis" - en kreativ og engasjerende tilnærming til nynorskopplæring
Abstract
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en håndbok med undervisningsopplegg, tiltenkt lærere på ungdomstrinnet som underviser i nynorsk som sidemål. Målet med håndboken er å bidra til at læreren på en enkel måte kan gjøre opplæringen i nynorsk mer kreativ og engasjerende for elevene. Håndboken er ment som et pedagogisk verktøy lærere kan benytte, hvor innholdet består av varierte undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i kompetansemål som dekker flere deler av norskfaget. Visjonen vår er at norsklæreren skal erfare at nynorskundervisningen kan få sin naturlige plass i klasserommet, hvor elevene skal få oppleve nynorsk på «et annet vis». Problemstillingen lyder som følger:
«Hvordan kan en håndbok bidra til å gjøre nynorskundervisning engasjerende og kreativ?»
Vi har justert innholdet i håndboken slik at nynorskundervisningen skal treffe ungdommers interesseområder, samt tilpasninger på ordlyd og struktur slik at ressursen skal være lett tilgjengelig for lærere å bruke. For å gjøre datainnsamlingen mer konkret har vi utformet forskningsspørsmål;
- Hvordan kan vi utforme en håndbok som bidrar til aktiv deltakelse blant elevene? - Hvordan kan vi utforme en håndbok som har tydelig oppgavelyd og struktur?- Hvordan kan vi utforme en håndbok som treffer flere deler av norskfaget?- Hvordan kan vi utforme en håndbok med undervisningsopplegg som gir lærere metodefrihet?
Oppgavens teorigrunnlag baserer seg på offentlige styringsdokumenter, empiriske holdningsundersøkelser og teoretiske perspektiv som belyser nynorsk som sidemål. Vi har brukt pedagogisk designforskning som overordnet metode, hvor lærere har testet deler av produktet gjennom to sykluser. Datainnsamlingen har bestått av observasjon og intervju av lærere. Masteroppgaven innebærer også en muntlig del, hvor vi vil utdype valg vi har foretatt oss i prosessen, samt diskutere utfordringer og mulig forbedring av produkt.
Nøkkelord: nynorskopplæring, pedagogisk designforskning, sidemål, håndbok, engasjerende, kreativ, holdninger, pedagogisk verktøy