Lærerperspektiver på formativ vurdering i møte med argumenterende skriving på mellomtrinnet
Abstract
Denne masterstudien har undersøkt hvordan lærere ser på formativ vurdering knyttet til argumenterende skriving i norskfaget. Det eksisterer utfordringer knyttet til formativ vurdering i norske skoler, og lærere synes det er vanskelig å omgjøre begrepet til praksis. Argumenterende skriving er en viktig ferdighet elever skal lære, og som de vil få bruk for senere i samfunnet. Derfor har hensikten med denne studien vært å undersøke læreres erfaringer og hva de mener om formativ vurdering knyttet til argumenterende tekst.
Oppgaven har benyttet kvalitativ forskning, med to ulike metoder. Metodene kvalitativt forskningsintervju og verbalprotokoller har blitt brukt og gjennomført med tre lærere på 6.trinn. Funnene i studien viser hvordan lærere oppfatter formativ vurdering, og hva de mener om elevenes evner til å skrive argumenterende tekster. Lærernes refleksjoner antydet en bevissthet overfor begrepet formativ vurdering, og at de forstår hva begrepet handler om. De er positive til hvordan formativ vurdering kan bidra til å utvikle elevenes argumenterende skriveferdigheter. Likevel kjenner noen av lærerne på utfordringer knyttet til formativ vurdering. Til tross for dette, er fokuset til lærerne rettet mot å fremme elevenes læring. Verbalprotokollene viste hvordan lærerne faktisk går inn i en konkret elevtekst og vurderer argumenterende skriving. Resultatene indikerte en variasjon i lærernes tilnærminger, men det overordnede fokuset var å støtte elevenes utvikling som skrivere.