Elevers erfaringer med vurdering i kroppsøving og hvordan erfaringene påvirker motivasjonen
Abstract
Tidligere forskning viser at motivasjon er sentralt i kroppsøvingsfaget. Samtidig er det undersøkt mye rundt vurdering i kroppsøving. Tidligere forskning påpeker i mindre grad sammenhengen mellom motivasjon og vurdering i faget. Hvilke opplevelser elevene selv har i tilknytning til hvordan vurdering påvirker motivasjonen, er imidlertid ikke forsket mye på. Med dette som utgangspunkt for masterprosjektet rettes søkelyset mot kroppsøvingselever, og deres erfaringer med hvordan vurdering i faget påvirker deres motivasjon. Formålet med masteroppgaven er å kartlegge hvordan vurdering i kroppsøving bør gjennomføres for å ivareta hensikten med vurdering, og for å fremme en livslang bevegelsesglede. Selvvalgt problemstilling for prosjektet er; «Hvilke erfaringer bidrar vurdering til for elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget?»
For å svare på problemstillingen har det blitt gjennomført en kombinasjonsstudie av kvantitativ og kvalitativ metode. Den kvantitative metoden var en spørreundersøkelse basert på 59 informanter, og ble gjennomført for å kunne utarbeide en best mulig intervjuguide. Den kvalitative metoden baserer seg på seks semistrukturerte intervju, som funnene i prosjektet i all hovedsak baserer seg på. Respondentene er under videregående opplæring, har undervisningsfaget kroppsøving, og ble rekruttert ved strategisk utvelgelse. For å analysere rådataene har selvbestemmelsesteorien og Covingtons teori om selvverd blitt benyttet. Resultatene viser at vurdering kan fungere både fremmende og hemmende for elevenes motivasjon. Hvordan faglærer velger å gjennomføre karaktersettingen har stor betydning for utfallet. Med bakgrunn i dette viser studiens funn hvordan en bør gjennomføre vurdering i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslæreren kan ikke gjennomføre summativ vurdering alene. Den summative vurderingen må derfor fungere supplerende for en lengre vurderingsperiode, der karakteren settes med utgangspunkt i innsats som vurderingsgrunnlag. Videre må vurderingsprosessen inneholde tydelige vurderingskriterier, god oppfølgning, og tilpasset vurdering for den enkelte elev.