Utvikling av en prototype for en digital informasjonsressurs om programfag sammen med elever og lærere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162726Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne masteroppgaven gjør vi rede for prosessen med å utvikle en prototype for en digital informasjonsressurs om programfag for elever i den videregående skolen. Målet med informasjonsressursen er å sette elever bedre i stand til å gjennomføre robuste programfagsvalg.
Dette er en designvitenskapelig oppgave der vi har tatt utgangspunkt i March og Smith sitt rammeverk for designvitenskap. I utviklingsprosessen har vi brukt metoden aksjonsforskning og tilnærmingen Participatory Design. Prototypen ble utviklet gjennom fire iterasjoner basert på Mills’ Dialectic Action Research Spiral sammen med elever og lærere.
Prototypen ble lagt i appen Thinglink, en allerede eksisterende digital løsning utviklet av profesjonelle aktører. Vi har prøvd ut denne appen sammen med elever tidligere, og har da fått gode tilbakemeldinger på appens brukervennlighet. Det er også et pluss at appen tilfredsstiller krav til universell utforming.
I Thinglink blir hvert programfag presentert i sine klasserom ved skolen gjennom et 360-bilde. Elevene kan «bevege seg rundt» i romma og klikke på ulike informasjonspunkter. Bak informasjonspunktene ligger det bilder av ulike gjenstander som illustrerer temaer i fagene, sammen med en kort informasjonstekst.
Ved å involvere elever og lærere gjennom hele prosessen, har vi sikret at det er deres ønsker og behov for informasjon som er lagt inn i ressursen. I evalueringen har elever bekreftet at prototypen er lett å bruke, at innholdet er relevant og at det er et pluss at programfagene blir presentert i kjente omgivelser.
Som et resultat av utviklingsprosjektet, har vi utviklet en modell som viser sammenhengen mellom teori, metode og praksis i vårt prosjekt. Denne har overføringsverdi til andre, liknende prosjekt, og kan være en god veiledning for andre som skal utvikle digitale løsninger ved bruk av Participatory Design og aksjonsforskning.