Inkludering og elevengasjement: veier til trivsel og motivasjon
Abstract
Denne masteroppgaven skal utforske hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over og implementerer strategier for å fremme motivasjon og trivsel blant grunnskoleelever i kroppsøvingsfaget. Studien tar for seg kroppsøvingslærernes refleksjoner omkring sitt pedagogiske arbeid med fokus på hvordan undervisningen påvirker elevers motivasjon og trivsel, og hvilke forutsetninger lærerne har for å tilrettelegge for dette.
Oppgavens problemstilling lyder som følger: «Hvordan reflekterer et utvalg kroppsøvingslærere over deres arbeid for å fremme motivasjon og trivsel i kroppsøvingsundervisningen?».
For å svare på problemstillingen, ble det gjennomført kvalitative forskningsintervjuer med fire kroppsøvingslærere. Analysen av disse intervjuene kombineres med teoretiske perspektiver for å belyse forskjellene mellom lærernes intensjoner og praksis samt effekten av deres metoder.Masteroppgavens teoretiske rammeverk bygger først og fremst på selvbestemmelsesteorien (SDT) av Edward Deci og Richard Ryan, som fremhever autonomi, kompetanse, og tilhørighet som essensielle for individets motivasjon og velvære.
Studien viser at mens lærere anerkjenner viktigheten av å skape et støttende og motiverende læringsmiljø, hender det at de møter utfordringer med å tilpasse undervisningen til alle elever. Gjennom en kritisk analyse av lærernes perspektiver og sammenligning med tidligere forskning, bidrar denne studien med verdifull innsikt i hvilke utfordringer og muligheter kroppsøvingslærerne møter i sin hverdag. Dette inkluderer vektlegging av et motiverende og sosialt inkluderende undervisningsklima som ikke bare fokuserer på fysisk aktivitet, men også på å styrke sosiale bånd og følelsen av kompetanse blant alle elever.