"I lek så kan man skrive, også kan man glede seg til det etterpå". En kvalitativ studie av skriving i rammelek på 3. trinn
Abstract
Gjennom dette prosjektet har vi utforsket bruken av skriverammer i rammelek blant tredjeklassinger. Vårt mål var å undersøke hvordan man kan motivere og stimulere elevenes skriving i rammeleken. Vi så også på hvordan skriverammer kan tas i bruk for tekstproduksjon. Vår problemstilling for oppgaven ble dermed:«Hvordan kan rammelek bidra til å motivere og stimulere til skriving hos elever i 3. trinn?».
For å svare på problemstillingen ovenfor, utviklet vi tre forskningsspørsmål:1. Hvilke tegn til motivasjon ser vi hos elevene?2. Hvordan opplever elevene skriving i rammelek?3. Hvordan støtter skriverammene elevenes skriving?
I forkant av prosjektstart designet vi et undervisningsopplegg basert på rammeleken "kjøpesenter". Opplegget ble gjennomført tre ganger i ulike klasser for å kunne observere eventuelle variasjoner. I rammeleken fikk elevene planlegge og lage butikker i grupper. De måtte fylle ut søknadsskjema til sentersjefen med ønske om butikk, før de i grupper skulle samarbeide og lage plantegninger over senteret. Skriverammene fungerte som støtte for elevenes skriving underveis i rammeleken og de fikk frihet til å utforske ulike butikktyper og skrive ned elementer som var relevante for deres butikk.Ved gjennomføringen av opplegget observerte vi elevers tegn til motivasjon i leken gjennom engasjement, deres bruk av skriverammer og dens funksjon i leken. Vi undersøkte problemstillingen vår gjennom observasjon og analyse av elevens aktiviteter, interaksjoner og skrevne tekster.Resultatene viste at rammeleken fungerte som et godt pedagogisk verktøy som var med på å engasjere elever i skriveoppgavene på en meningsfull måte, noe som kan ha en positiv effekt på læring og utvikling. Videre viste analysen av skriftlige tekster at skriverammer fungerte som god støtte for elevenes skriving, og elevene tok godt i bruk både de planlagte skriverammene og de frivillige skriverammene som blant annet handleliste og kvittering. Oppsummert kan vi si at leken bidro til økt motivasjon og tekstproduksjon hos elevene.