Barnas Valg 2023
Description
Full text not available
Abstract
Læreplanen LK20 har fått en økt satsing på demokratiopplæringen da demokrati og medborgerskap inngår som et av tre tverrfaglige temaer. Demokratiet og demokratiopplæringen har sine utfordringer da forskning viser at mange unge engasjere seg lite i politikken. Det viser seg også at valgdeltagelsen blant unge er lav. Mangel på politisk mestringstro kan være en forklaring. I forskningsmiljøet finnes det diskusjoner om hva som er god demokratiopplæring. På den ene siden argumenter man for at skolen er en god arena ådrive demokratiopplæringen. På den andre siden finnes det diskusjoner som retter seg mot atopplæring bør knyttes nærmere de politiske institusjonene. Barnas Valg er et autentisk undervisningsopplegg der elevene får mulighet til å stemme på politiske partier. Hensikten med denne studien er å undersøke om Barnas Valg kan møte utfordringene som demokratiopplæringen står ovenfor. Denne studien har undersøkt elevers og læreres erfaringer med Barnas Valg 2023. Oppgaven har følgende problemstilling: «Hvilke tanker og erfaringer har et utvalg av lærere og elever rundt politisk mestringstro etter et opplegg om Barnas valg».I denne studien har jeg gjennomført kvalitative intervjuer av lærere og elever som har gjennomført Barnas Valg 2023. Informantene i denne studien er fire elever på 6. trinn, fire elever på 10. trinn, en ungdomsskolelærer og en barneskolelærer. Jeg har også valgt å intervjue en ansatt fra Redd Barna. Hensikten er å få et nærmere innblikk i hvilke tanker ogvurderinger de har lagt til grunn for utformingen av undervisningsopplegget. Analysen av datamaterialet viser flere interessante funn. Det første funnet er at Barnas Valgfungerer godt. Undervisningsopplegget er godt tilpasset aldersgruppen ved at innholdet inne på nettsiden er variert og forståelig. Det gjør det praktisk og hensiktsmessig i grunnskolen.Studiens andre funn viser at Barnas Valg legger opp til både en liberal- og republikansk demokratiforståelse. Et tredje funn er at Redd Barna ikke ønsker at undervisningsopplegget skal fremstå som lek. Det siste funnet viser at Barnas Valg varer over en kortere tidsperiodeog at undervisningsopplegget er konsentrert rundt en valgkampperiode. Jeg argumenterer for at elevene kan miste et forhold til politikken etter at valget er ferdig, og at det langsiktigelæringsutbytte kan frafalle. Forskning viser at lengden på et undervisningsopplegg, som Barnas Valg, har betydning og påvirker det langsiktige læringsutbytte.