Mellomtrinnselevers arbeid og opplevelser av problemløsning gjennom programmering i naturfagundervisningen
Abstract
Vi lever i et samfunn hvor digital teknologi er stadig i endring. Utvikling av digital teknologi har ført til at digital kompetanse har blitt mye viktigere i dagens samfunn. I LK20 er det derfor lagt mer vekt på at elevene skal kunne lære seg digitale ferdigheter, som blant annet å kunne programmere. Programmering i naturfagundervisningen kan bidra til å utvikle ferdigheter innen problemløsning og algoritmisk tenkning. Disse er sentrale ferdigheter for å kunne bidra i dagens og morgendagens samfunn. For å kunne lære og utvikle disse ferdighetene, er elevenes motivasjon en viktig faktor. Begrepet motivasjon kobles gjerne til elevenes mestringstro og å oppleve undervisningen som relevant. I denne studien undersøker jeg hva som kjennetegner elevenes arbeid med problemløsning gjennom programmering i naturfagundervisningen i en klasse på 7.trinn, med bruk av verktøyene micro:bit og Bit:Bot. Jeg gjennomfører direkte observasjon av elevene under aktiviteten. Undervisningsopplegget heter «den selvkjørende gressklipperen», og er inspirert av et opplegg fra superbit.no. Det blir også tatt lydopptak av elevene under aktiviteten. Etter undervisningsopplegget ble det gjennomført et semistrukturert gruppeintervju med 6 elever fra klassen, for å undersøke hva deres opplevelser er av å jobbe med problemløsning gjennom programmering i naturfagundervisningen. For å analysere datamaterialet benytter jeg innholdsanalyse, hvor hovedkategoriene som ble utarbeidet er «problemløsning» og «opplevelse».Studiens resultater viser at elevenes arbeid med problemløsningsoppgave gjennom programmering i naturfagundervisningen, kjennetegner flere nøkkelbegreper og arbeidsmetoder fra «den algoritmiske tenkeren». Resultatene fra gruppeintervjuet gir indikasjoner på at problemløsning gjennom programmering med fysiske verktøy i naturfag, engasjerer elevene og motiverer elevene for oppgaven fordi, det er en ny måte å lære på, føles relevant og gir elevene mestringstro. Denne masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet TRELIS (Teachers Research Literacy for Science teaching), i samarbeid med OsloMet og blant annet med Lillestrøm kommune (gjennom Lillestrøm realfagssenter). Nøkkelord: problemløsning, algoritmisk tenkning, programmering, motivasjon, mestringstro og relevans