Undervisning om 22.juli – lærernes ansvar for forebygging av terrorisme
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere reflekterer omkring egen 22.juli-undervisning og forebyggingsmandatet som står nedfelt i læreplanen. Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer av fem samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Problemstillingen som undersøkes i denne masteroppgaven er «Hvordan reflekterer et utvalg lærere i samfunnsfag rundt egen 22.juli-undervisning, og hvordan forstår lærerne mandatet om forebygging av ekstreme holdninger og ekstreme handlinger med den gjeldende læreplanen?». Avgrensningen av problemstillingen kommer til uttrykk gjennom tre forskningsspørsmål: (1) Hvilket innhold vektlegger utvalget av lærere i egen 22.juli undervisning? (2) Hvilke aspekter av 22.juli-undervisning oppleves som krevende, og hvordan håndterer lærerne dette i klasserommet? (3) Hvordan forstår utvalget av lærere mandatet om forebygging av ekstreme holdninger, handlinger og terrorisme i den nye læreplanen, og hvilke valg gjør lærerne i undervisningen for å oppfylle dette mandatet?
Studiens funn blir analysert og drøftet i sammenheng med teorier som belyser ulike perspektiver på 22. juli-terroren, kontroversielle og emosjonelle tematikker, vanskelig innhold i samfunnsfag og teori om ulike forebyggingsnivåer. Studiens hovedfunn viser at lærere legger vekt på konfliktperspektiver, forklaringsmodeller, minnestedsbesøk og perspektivtaking gjennom film i undervisningen om 22. juli. De erkjenner utfordringene med elevers emosjonelle reaksjoner og tar situasjonsbestemte tilpasninger for å skape et trygt læringsmiljø. Samtidig forstår de samfunnsfagets rolle i å forebygge ekstreme holdninger, handlinger og terrorisme, men møter utfordringer knyttet til uklarhet i mandatet og implementering av konkrete tiltak. Dette understreker behovet for en helhetlig tilnærming som tar hensyn til både praktiske og teoretiske aspekter av undervisningen om 22. juli-terroren.