• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon for algebra på mellomtrinnet

Melby, Sondre.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230362736:53984997.pdf (847.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162711
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [377]
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på mellomtrinnet kan motivere elever til å lære

algebra, en viktig komponent i matematikkfaget. Oppgaven stiller to sentrale

forskningsspørsmål: Hvordan jobber lærerne differensiert med algebra på mellomtrinnet, og

hvordan implementerer lærerne den gjeldende læreplanen, LK20, i sin undervisningspraksis?

Forskningsspørsmålene er med på å peile oppgaven inn til å besvare problemstillingen som er:

«Hvordan motivere elever på mellomtrinnet til å lære algebra?» Basert på et sosiokulturelt

læringssyn benyttes kvalitative metoder for å se nærmere på disse spørsmålene. Gjennom

semistrukturerte intervjuer med tre lærere, gir studien innsikt i deres erfaringer og metoder.

Funnene indikerer at lærerne verdsetter bruk av varierte undervisningsmetoder og integrasjon av

teknologi for å øke engasjement og deltakelse blant elevene. Disse metodene inkluderer alt fra

visuelle hjelpemidler og digitale verktøy til problemløsningsoppgaver som utfordrer elevers

kreativitet og kritiske tenkning. Differensiering er et nøkkeltema i oppgaven, og er viktig for å

møte det brede spekteret av elevbehov. Imidlertid avdekker funnene også at differensiering kan

være utfordrende, spesielt når det gjelder å tilpasse læringsaktiviteter som effektivt støtter både

de sterke og svake elevene. Lærerne fremhever bruken av enkle oppgaver som startpunkt for

læring som en viktig strategi for å bygge elevers selvtillit og gradvis øke kompleksiteten i

algebraiske konsepter.

Studien påpeker at selv om lærerne legger ned en betydelig innsats og viser kreativitet i sin

undervisning, er det fortsatt et klart behov for mer oppmerksomhet og bedre støtte fra

utdanningssystemet. Dette inkluderer profesjonell utvikling og ressurser som kan styrke lærernes

evne til å implementere differensiert undervisning effektivt. Videre viser resultatene at mens

LK20 har som mål å være en ressurs for lærerne, er det variabel bruk og en viss usikkerhet

knyttet til hvordan den best kan integreres i daglig undervisning for å støtte elevers læring i

algebra.

Studien fremhever behovet for økt bevissthet rundt utfordringene lærerne står overfor, og

betydningen av å tilby støtte for effektiv differensiering og motivasjon i

matematikkundervisningen. I videre forskning kan man blant annet utforske mer detaljerte

strategier som kan anvendes i forskjellige undervisningskontekster, og evaluering av hvordan

læreplanen blir tatt i bruk i praksis.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit