Motivasjon for algebra på mellomtrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på mellomtrinnet kan motivere elever til å lære algebra, en viktig komponent i matematikkfaget. Oppgaven stiller to sentrale forskningsspørsmål: Hvordan jobber lærerne differensiert med algebra på mellomtrinnet, og hvordan implementerer lærerne den gjeldende læreplanen, LK20, i sin undervisningspraksis? Forskningsspørsmålene er med på å peile oppgaven inn til å besvare problemstillingen som er: «Hvordan motivere elever på mellomtrinnet til å lære algebra?» Basert på et sosiokulturelt læringssyn benyttes kvalitative metoder for å se nærmere på disse spørsmålene. Gjennom semistrukturerte intervjuer med tre lærere, gir studien innsikt i deres erfaringer og metoder.Funnene indikerer at lærerne verdsetter bruk av varierte undervisningsmetoder og integrasjon av teknologi for å øke engasjement og deltakelse blant elevene. Disse metodene inkluderer alt fra visuelle hjelpemidler og digitale verktøy til problemløsningsoppgaver som utfordrer elevers kreativitet og kritiske tenkning. Differensiering er et nøkkeltema i oppgaven, og er viktig for å møte det brede spekteret av elevbehov. Imidlertid avdekker funnene også at differensiering kan være utfordrende, spesielt når det gjelder å tilpasse læringsaktiviteter som effektivt støtter både de sterke og svake elevene. Lærerne fremhever bruken av enkle oppgaver som startpunkt for læring som en viktig strategi for å bygge elevers selvtillit og gradvis øke kompleksiteten i algebraiske konsepter.Studien påpeker at selv om lærerne legger ned en betydelig innsats og viser kreativitet i sin undervisning, er det fortsatt et klart behov for mer oppmerksomhet og bedre støtte fra utdanningssystemet. Dette inkluderer profesjonell utvikling og ressurser som kan styrke lærernes evne til å implementere differensiert undervisning effektivt. Videre viser resultatene at mens LK20 har som mål å være en ressurs for lærerne, er det variabel bruk og en viss usikkerhet knyttet til hvordan den best kan integreres i daglig undervisning for å støtte elevers læring i algebra.Studien fremhever behovet for økt bevissthet rundt utfordringene lærerne står overfor, og betydningen av å tilby støtte for effektiv differensiering og motivasjon i matematikkundervisningen. I videre forskning kan man blant annet utforske mer detaljerte strategier som kan anvendes i forskjellige undervisningskontekster, og evaluering av hvordan læreplanen blir tatt i bruk i praksis.