Pedagogisk bruk av "Samisk Minecraft"
Abstract
Denne studien utforsker hvilken støtte lærere trenger for å undervise med en samisk Minecraftverden for å tilrettelegge for samiske perspektiver i skolen. Med innføringen av læreplanverket LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2019) fikk samisk tematikk et forsterket fokus i skolen, og med dette følger et økt behov for ressurser og kunnskap om samiske perspektiver (Andreassen & Olsen, 2020b). “Samisk Minecraft” er en læringsressurs som tilbyr elever og lærere en digital utforskning av samisk kunst, kultur, historie og samfunnsliv, med mål om å fremme samiske perspektiver gjennom spillbasert læring. Med økende interesse for bruk av digitale spill i skolen, adresserer denne studien behovet for rammeverk som støtter lærere i å bruke slike spill i en pedagogisk kontekst. Denne studien undersøker derfor hvordan et rammeverk for pedagogisk bruk av “Samisk Minecraft” kan utformes for å støtte lærere i å tilrettelegge for samiske perspektiver i skolen.
Studien følger en designbasert forskningstilnærming, der “Samisk Minecraft” prøves ut i reelle undervisningskontekster i samarbeid med fire lærere i skolen. Gjennom sykliske iterasjoner av utprøving, evaluering og videreutvikling har konkrete ressurser blitt utviklet for å støtte lærerne i å bruke spillerfaringer fra “Samisk Minecraft” til å fremme dialog om samiske perspektiver. Dette har resultert i en modell, SaMi-modellen, som veileder lærere i hvordan “Samisk Minecraft” kan integreres i undervisning på en måte som støtter opp om pedagogiske mål og fremmer dialog. Ytterligere ressurser er utviklet for å støtte opp om flere av stegene i modellen, og særlig instruksjonsvideoer og samtalekort har i studien vist seg å gi lærere god støtte. Tilsammen utgjør alle støtteressursene i studien et rammverk for pedagogisk bruk av “Samisk Minecraft”.
Studien viser at støtteressurser til lærere er sentrale for å realisere potensialet ved spillbasert læring, og kan spille en viktig rolle for å imøtegå utfordringer knyttet til det å bruke spill i undervisning, særlig når tematikken for spillingen er et område mange lærere har begrenset kompetanse om. Resultatene i studien antyder at når lærere støttes gjennom et strukturert rammeverk med tilrettelagte ressurser, kan bruk av digitale spill som Minecraft fremme dialog om urfolksperspektiver i skolen.