Kartleggingsprøven i regning og matematikkundervisning på 1.trinn : En kvalitativ studie av kartleggingsprøven i regning på 1. trinn og læreres matematikkundervisning
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen oppgaven bunner i er grunnskolelærerutdanningen 1-7, med fordypning i begynneropplæringen og fokus på matematikk.
Oppgavens problemstilling er: På hvilken måte tester kartleggingsprøven i regning på 1.trinn elevenes tallforståelse og hvordan samsvarer lærerens matematikkundervisning med kartleggingsprøven? For å besvare denne problemstillingen har vi gjort en innholdsanalyse av kartleggingsprøven i regning på 1. trinn og intervjuet lærere som har matematikkundervisning på 1. trinn. Oppgavene som er i kartleggingsprøven, fikk vi tilsendt på e-post av Utdanningsdirektoratet. Informantene ble rekruttert ved at vi kontaktet diverse skoler i Oslo kommune.
Oppgaven er forankret i tidligere forskning og teori som omhandler kartlegging, digital vurdering, tallforståelse, matematisk kompetanse og matematikkundervisning i begynneropplæringen.
Oppgavens funn indikerer at kartleggingsprøven i regning på 1. trinn tester elevers tallforståelse, men at de elevene som scorer over oppfølgingsgrensen ikke blir testet i komponentene estimering og tallmønstre. I tillegg kan det være problematisk at flere oppgaver krever at elever har kompetanse om tallsymboler, fordi det hindrer elever som mangler denne kompetansen i å vise hva de mestrer når det gjelder andre områder innenfor tallforståelse. Kartleggingsprøven og lærernes matematikkundervisning samsvarer ved at lærere forteller om at de legger opp til aktiviteter som går på tallforståelse. Kartleggingsprøven og matematikkundervisningen samsvarer derimot ikke fordi prøven er en statisk vurderingsform av type taus oppgaveløsning, mens matematikkundervisning er preget av samarbeid, kommunikasjon, problemløsning, utforskning, og kroppslige og praktiske tilnærminger.