Integrasjon av barnelitteratur i matematikkundervisning: En systematisk litteraturgjennomgang fra 2012-2023
Abstract
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven var å gjennomføre en systematisk litteraturgjennomgang av empirisk forskning publisert mellom 2012-2023 om integrasjon av illustrert barnelitteratur i matematikkundervisning på barneskolenivå ut ifra forskningsspørsmålene:
1) Hvilken empirisk forskning om implementasjon av barnelitteratur i matematikkundervisning i barneskolen publisert mellom 2012-2023 eksisterer?2) Hvilke overordnede temaer kommer til utrykk gjennom eksisterende empirisk forskning om utførelse og/eller planlegging av matematikkundervisning ved bruk av barnelitteratur i barneskolen?
For å besvare problemstillingen min gjennomførte jeg et systematisk søk i fire databaser og identifiserte elleve studier fra fagfellevurderte tidsskrifter som tok for seg forskjellige aspekter ved utførelse og/eller planlegging av matematikkundervisning ved bruk av barnelitteratur for elever i barneskolen. Disse elleve studiene ble kodet og identifisert innenfor minst et overordnet tema: 1) Prestasjon, 2) engasjement og elevholdninger, 3) sosial rettferdighet og kultur og 4) lærer-, lærerstudent- og undervisningskunnskap. Studiene i utvalget ble først presentert individuelt innenfor oppdelingen, deretter diskutert opp mot hverandre. Funn i utvalget indikerer at implementasjon av barnelitteratur i matematikkundervisning kan ha positive effekter på elevers prestasjon, engasjement og holdninger. I tillegg viser funn til utfordringer innenfor noen elevers engasjement og holdninger, sosial rettferdighet og kultur og gjennom forskjellige aspekter ved lærerstudenters praksis og planlegging.