Hvordan bruker lærerne den individuelle opplæringsplanen i praksis?: Et kvalitativt gruppeintervju om hvordan lærere opplever IOP arbeidet.
Description
Full text not available
Abstract
I denne teksten har jeg valgt å forske på hvordan lærere jobber med den individuelle opplæringsplanen i praksis. Den individuelle opplæringsplanen er et dokument som brukes for å legge til rette for spesialundervisning, hvor det brukes som er arbeidsverktøy for å gi et tilstrekkelig læringsutbytte til dem som trenger det. Videre ønsker jeg å finne ut av hvordan norske lærer jobber med dette dokumentet i praksis, med å studere tre sider av fenomenet. Jeg ønsket å få innblikk i hvordan en individuell opplæringsplan er bygget opp og hvordan den er utarbeidet, gjennomføring og realisering av IOP og hvordan arbeidet rundt IOP oppleves.
For å komme nærmere inn på dette temaet jar jeg gjennomført tre fokusgruppeintervju, hvor jeg har intervjuet lærere på tre skoler i Oslo og omegn. Formålet med intervjuene var å skaffe et heldekkende bilde av fenomenet IOP, og bruke datamaterialet jeg hentet inn til å svare på følgende problemstilling; «Hvordan bruker lærere den individuelle opplæringsplanen i praksis? Og hvordan kan den individuelle opplæringsplanen bli brukt som et inkluderende arbeidsverktøy?»
For å belyse denne tematikken vil jeg gå gjennom noen teoretiske perspektiver rundt IOP og vise til tidligere forskning rundt tema. Jeg skal også trekke frem begrepet inkludering, og belyse den individuelle opplæringsplanen i lys av hvordan den kan bidra til en inkluderende praksis.
Gjennom teksten vil jeg beskrive hva en IOP er, og hva et IOP-arbeid innebærer i den norske skolen. Hvordan skal vi velge ut de riktige målene, og hvordan gjennomfører og evaluerer vi disse planene? Gjennom en kvalitativ metode, hvor jeg har intervjuet seks pedagoger som jobber med IOP, skal jeg gjennom en tematisk analyse, drøfte disse funnene og konkludere med hvordan IOP blir brukt i praksis, og hvordan vi kan drive en inkluderende spesialundervisning.