Klasseledelse i et forandret landskap: en dokumentanalyse av L97, LK06 og LK20 - En teoretisk oppgave om hvordan L97 til LK20 beskriver lærerens klasseledelse
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærerens arbeid med klasseledelse,læringsmiljø og utøvelse av profesjonsfaglig skjønn blir beskrevet i læreplanene L97, LK06og LK20. Temaet i masteroppgaven er klasseledelse, og gjennom en analyse av læreplanenesgenerelle og overordnede deler kan man se en utvikling i forventninger til lærerrollengjennom de statlige styringsdokumentene. Jeg har benyttet en kvalitativ innholdsanalyse sommetode for å besvare følgende problemstilling: Hva sier læreplanene fra L97 til LK20 omlærerens rolle som klasseleder?Klasseledelse er et komplekst fenomen som utøvere av lærerprofesjonen må beherske i arbeidmed elever i skolen. Noen viktige faktorer for klasseledelse er hvordan læreren beherskerstruktur, orden, ro, fremme et positivt læringsmiljø og skape varme, læringsfremmenderelasjoner med en elevgruppe. Hvordan de ulike læreplanene definerer forventninger tillærerens arbeid med elevgruppen kan peke på endringer i lærerens profesjonsfaglige skjønnog handlingsfrihet.Gjennom analysen av læreplanene fra L97 til LK20 kan man se en tydelig utvikling mot enmer elevsentrert tilnærming til klasseledelse. Overgangen fra L97 til LK20 markerte et skiftefra en mer tradisjonell, autoritær lærerrolle med fokus på faglig formidling, til en merkompleks lærerrolle som veileder og støttespiller for elevenes faglige, emosjonelle og sosialeutvikling. Introduksjonen av læringsplakaten i LK06 utvider perspektivet på lærerens rolle fraL97, med en vektlegging på tilpasset opplæring, varierte arbeidsmetoder og samarbeid medlokalsamfunnet. LK20 viderefører dette, og understreker betydningen av elevmedvirkning,refleksjon og et dynamisk læringsmiljø som fremmer elevenes læring og trivsel.Et sentralt funn i analysen er at det økte forventninger til lærerens utøvelse av fagkompetanse,faglig skjønn og kyndighet i LK20 enn i L97 og LK06. Funnene peker på at læreren i LK20får et større handlingsrom til å tilpasse undervisningen etter individuelle behov ogkontekstuelle faktorer. Dette er et omfattende arbeid som krever at læreren utøver fagligskjønn og tar aktive valg i opplæringen som ivaretar elevenes læring og trivsel, samtidig somet inkluderende og stimulerende læringsmiljø opprettholdes.