En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres undervisningspraksis, og deres forståelse av læreplanens implikasjoner i lag – og ballspillsundervisning i kroppsøvingsfaget
Abstract
I denne masterstudien har jeg undersøkt det overordnede temaet «Ballspill i kroppsøving». Jeg falt ned på dette temaet basert på flere grunner ordet «ballspill» er ikke nevnt i læreplanen for kroppsøving, kroppsøving er en av de mest populære aktivitetsformene men også en av de mest hata og at det ikke er særlig mye norsk forskning på temaet. Formålet med studien er å undersøke kroppsøvingslæreres undervisningspraksis og dere forståelse av læreplanens implikasjoner i lag- og ballspillsundervisning i kroppsøvingsfaget.
I dette master prosjektet har jeg benyttet et kvalitativt forskningsintervju, dette har jeg brukt for å få frem lærernes oppfatninger og erfaringer. Utvalget i oppgaven består av fem kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet. Informantene er utvalgt basert på kriterier, blant annet gjennom studiepoeng i kroppsøving.
Resultatene i denne studien sier at ballspill i kroppsøving blir vektlagt ulikt fra lærer til lærer. Majoriteten av informantene så på ballspill som en stor del av kroppsøvingsfaget, og noe som generelt sett er mye brukt i deres undervisningstimer. Lærerne legitimerte deres bruk av ballspill gjennom de fysiske, tekniske, taktiske, kulturelle og historiske aspektene ved ballspill. I gjennomføringen av ballspillsundervisningen hos informantene finner vi både ulikheter og likheter. Ballspillsundervisning er strukturert gjennom en årsplan og periodene med ballspill spriker fra 3uker til et helt semester. Ballspillsundervisningen er mest preget av er de tradisjonelle ballspillene, men de nyutdannede lærerne i studien eksperimenterer oftere med (nye)alternative ballspills aktiviteter. Faktorer kroppsøvingslærerne trekker frem som påvirker undervisningen i stor grad er egne forutsetninger, elevforutsetninger og skolens tilgjengelige ressurser. De overordnede målene med ballspill som en aktivitetsform er å fremme relasjonelle ferdigheter som samarbeid og inkludering. Informantene ser ballspill i læreplanen som lite definert, de må benytte sin egen unike kunnskap for å kunne tolke ballspill inn i gjennomføringen av kroppsøvingen. Punkter i læreplanen som er brukt for å tolke/legitimere ballspill i kroppsøvingsundervisningen er gjennom kompetansemålene, kjerneelementene og de overordnede målene for undervisningen.