KI-verktøy eller lærebok? En kvalitativ innholdsanalyse av et undervisningsopplegg fra ChatGPT, Curipod og en lærebok i norsk
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er kunstig intelligens i klasserommet, hvor problemstillingen lyder som følgende: Hva kjennetegner undervisningsopplegg om skriving fra språkmodellen ChatGPT og fra undervisningsappen Curipod sammenlignet med et tilsvarende kapittel fra en lærebok i norsk, med tanke på faglig og didaktisk kvalitet? Jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som ble brukt som en rettesnor for å besvare problemstillingen: 1. Hva er forskjellen på de KI-genererte undervisningsoppleggene, sammenlignet med undervisningsopplegget i læreboka? 2. Hvilke rammer eller føringer legger de ulike læringsressursene for lærere? Formålet med denne studien er å undersøke om store språkmodeller kan og bør anvendes som verktøy for å lage undervisningsopplegg, og om de eventuelt kan erstatte den tradisjonelle læreboka.
For å besvare denne problemstillingen tok jeg utgangspunkt i læringsmålene fra læreboka Fabel 8, og genererte tilsvarende undervisningsopplegg ved hjelp av ChatGPT og Curipod. Deretter ble det gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av de tre undervisningsoppleggene. Resultatene av analysen indikerer at selv om KI-verktøyene kan generere fullstendige undervisningsopplegg, mangler de kontekstuell forståelse og et helhetlig perspektiv på utviklingen av elevenes skrivekompetanse. Sammenlignet med den tradisjonelle læreboka, vektlegger de også skriveoppgaver i mindre grad og genererer frem upresise oversettelser av ord. Undervisningsopplegget til ChatGPT retter seg primært mot læreren og forutsetter at vedkommende allerede besitter god kunnskap om emnet, mens Curipod krever betydelig tilpasning fra lærerens side på grunn av den fragmenterte strukturen.
Oppsummert støtter resultatene tidligere funn om behovet for en mer omfattende involvering av lærere i utviklingen av KI-baserte undervisningsressurser, samt i treningen av KI-verktøy. Mens KI-verktøyene kan være nyttige som supplement eller inspirasjonskilde, kan de ikke fullt ut erstatte den tradisjonelle læreboka når det gjelder å levere et undervisningsopplegg med høy faglig og didaktisk kvalitet.
Nøkkelord: Kunstig intelligens, lærebok, undervisningsopplegg, skriving, opplæring, planlegging, lærere, ChatGPT, Curipod, Fabel 8.