Tekstilundervisningens bidrag til et mer bærekraftig samfunn
Description
Full text not available
Abstract
I samfunnet vårt i dag er det stadig mer fokus på bærekraftig utvikling, og med dette også tekstilindustriens miljøpåvirkning. Vi er inne i en klima- og naturkrise. Med denne masteroppgaven ønskes det derfor å undersøke læreres opplevelse av tekstilundervisningen på mellomtrinnet knyttet opp mot en mer bærekraftig utvikling.Problemstillingen for oppgaven er:
Hvilke rammefaktorer påvirker læreres tilrettelegging og utføring av tekstilundervisning, og hvilken rolle kan tekstilundervisning ha for å fremme bærekraftig forbruk blant elevene?
For å besvare problemstillingen er det gjennomført en anonym spørreundersøkelse postet i fire Facebook-grupper og besvart av 61 kunst- og håndverkslærere som underviser i tekstil på mellomtrinnet. Funnene fra undersøkelsen blir drøftet opp mot tidligere forskning på rammefaktorer, bærekraftig utvikling og bærekraftsdidaktikk. Det er også brukt teori om transformativ læring, og læring gjennom erfaring brukes for å belyse temaet.
Funnene viser at lærerne har utfordrende rammer å arbeide med i faget. Det er vanskelig å gjennomføre god undervisning i tekstil med store elevgrupper, for lite utstyr og en lærerplan de ikke kan bruke for å argumentere for bedre rammer. Mange lærere viser i svarene at de er engasjerte og ønsker å gjør det de kan for å inkludere teamet bærekraft utvikling, men rammene gjør det vanskelig å skape de gode læringssituasjonene for elevene. Mens det i samfunnet for øvrig skjer svært mye for å gjøre tekstilbransjen og vårt forbruk av tekstiler, men bærekraftig, er det lite spor å finne av dette i skolens satsing på tekstilundervisning. Hvis tekstilundervisningen skal bidra mer til å fremme forståelse og ferdigheter knytta til bærekraftig forbruk, må faget bli høyere prioritert i form av økonomiske midler til utstyr og ressurser, spesielt mindre elevgrupper og et kompetansekrav til undervisning.
Stikkord: Rammefaktorer, tekstilundervisning, kunst og håndverk, bærekraftig utvikling, bærekraftig forbruk, bærekraftsdidaktikk, transformativ læring