Teamets betydning i sammensatte utfordringer En kvalitativ studie om hvordan teamet samarbeider med å utvikle og videreutvikle gode strategier for elever som viser tegn til skolevegring
Abstract
Forskning viser at det er et økende antall elever i den norske skolen med bekymringsfullt skolefravær. Skolefravær kan føre til skolefrafall, som igjen kan medføre alvorlige konsekvenser i voksen alder. Derfor har jeg vært interessert i å undersøke hva det er skolen kan gjøre noe med. Formålet med studien har vært å søke innsikt i hvordan et lærerteam best mulig kan samarbeide med hverandre og omgivelsene, og se på hvordan dette samarbeidet kan redusere det bekymringsfulle fraværet gjennom forebyggende og tilretteleggende innsats. Følgende problemstilling er formulert:
Hvordan samarbeider teamet med å utvikle og videreutvikle gode strategier for elever som viser tegn til skolevegring?
Det har blitt gjennomført et semistrukturert gruppeintervju med et lærerteam i grunnskolen. Datamaterialet har blitt analysert med utgangspunkt i Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse.Studien indikerer at lærerteamet har mye erfaring både med elever med tendenser til økende fravær og elever med skolevegring. Teamet utrykker en kompleksitet knyttet til fraværet med mange ulike forhold som bakgrunnen for fraværet. Både skolen og lærerteamet er bevisst på å arbeide forebyggende for å redusere skolefravær, og har flere tilretteleggende tiltak de iverksetter for å øke skolenærvær.Studien viser at et erfarent og kunnskapsrikt team har bedre forutsetninger for å lykkes i arbeidet mot fravær. Da kan man drive et godt lokalt utviklingsarbeid på bakgrunn av erfaringer og kunnskaper hos de ansatte. I tillegg fører erfarne ansatte til at det er utviklet rutiner og relasjoner til andre instanser, noe som fører til at man blir mer treffsikker på å etterspørre og benytte seg av den eksterne kompetansen. På tross av at det kan se ut som at teamet har tilsynelatende god erfaring med skolefravær og arbeider på flere tidlig innsats områder, kommer det frem i studien at det er et ønske om økt kunnskap i skolen generelt på å redusere fravær. Dette ønsker de å kunne oppnå gjennom mer systematisk arbeid med temaet i profesjonsfellesskapets utviklingstid, men opplever der at det er konkurranse om tiden.
Nøkkelord: lærerteam, skolefravær, tidlig innsats, profesjonsutvikling