Helt i barnehagen, helt på skolen: En bildebok om det kompetente barnet i overgangen fra barnehage til skole
Abstract
I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet bildeboken «Helt i barnehagen, helt på skolen». Formålet med boken er å fungere som en støtte i overgangen, samt skape bevissthet rundt det kompetente barnet. Den er utviklet for både voksne og barn, og har dermed en dobbel adressat. Boken inneholder fire lesestopp, som er ment som en inngang til den litterære samtalen. Videre bearbeiding av leseopplevelsen skjer gjennom en tegneaktivitet, der barna skal tegne seg selv som superhelter. Problemstillingen lyder slik:
Hvordan utvikle en bildebok for høytlesning med fokus på det kompetente barnet som kan fungere som en støtte i overgangen fra barnehage til skole?
Bokens innhold tar utgangspunkt i læringssynet «barn lærer best når læringen oppleves som meningsfull». Lek er meningsfullt for barn, spesielt den frie leken. Både bokens innhold og boken i seg selv kan fungere som en støtte i overgangen, sistnevnte ved å være et overgangsobjekt. Lesing av bildeboken og tegneaktiviteten etterpå kan knyttes til kompetansemål i norsk etter 2. trinn. Boken har blitt til gjennom pedagogisk designforskning, der jeg har testet og redesignet boken gjennom to sykluser. I hver syklus gjorde jeg en tematisk analyse, som ble utgangspunkt for redesignet. I datainnsamlingen har jeg benyttet meg av strukturert observasjon med skjema, intervju med lydopptak og innsamling av barnetegninger.
Gjennom min forskning har jeg blant funnet ut at barnehagelærer og førsteklasselærer vektlegger bokens betydning noe ulikt, og at barna i stor grad ser bokens innhold i sammenheng med eget liv. Om sistnevnte bidrar til at barna opplever boken som en støtte er usikkert, men funnene tyder likevel på at boken kan ha denne funksjonen. I muntlig del vil jeg utdype hovedfunnene, samt bokens utvikling fra syklus 1 til syklus 2 og fra syklus 2 til ferdig produkt.
Nøkkelord: Begynneropplæring, lek, det kompetente barnet, overgang fra barnehage til skole, overgangsobjekt, bildebok, å lese med fordobling, leseengasjement, pedagogisk designforskning.