Integrasjon av algoritmisk tenkning og matematikk: En tematisk analyse av oppgaver fra matematikkfaget i digitale læreverk
Abstract
Utgangspunktet for studien er hvordan algoritmisk tenking og matematikk er integrert i den norske skolen. Studien har gjennomført en tematisk analyse for å undersøke hvordan algoritmiske konsept og matematiske tema er integrert i oppgaver fra matematikkfaget tilhørende 8. trinn i tre digitale læreverk fra Norge.
Gjennom studien vises det til hvilken plass algoritmisk tenkning har i den norske læreplanen. Det trekkes også inn en helhetlig forståelse for algoritmisk tenkning, før begrepet operasjonaliseres. Operasjonaliseringen kulminerer ut i algoritmiske konsept, som benyttes inn i det teoretiske rammeverket, og videre inn i analysen. Matematiske tema baseres på en forståelse fra litteratur tilknyttet algoritmisk tenkning og matematikk, og føres inn i det teoretiske rammeverket og analysen med et induktivt utgangspunkt.
Analysens funn tilsier at algoritmiske konsept tydelig og klart er representert i oppgaver tilknyttet algoritmisk tenkning i alle tre læreverkene. Videre viser studien at matematiske tema ofte er tilknyttet kompetansemål for 8. trinn, men at det også inkluderes en betraktelig andel oppgaver tilknyttet foregående skoletrinns kompetansemål. Integrasjonsgradene tilsier at algoritmiske konsept og matematiske tema oftest er representert sammen, og størst andel av oppgavene er derfor ansett å være integrerte oppgaver. Til tross for dette viser resultatene at algoritmiske konsept er representert i en betydningsfull større andel av oppgavene, i forhold til de matematiske temaene. Det antas derfor at algoritmiske konsept er viet et større fokus fra læreverkenes side.
Studien viser sider og trekk ved oppgaver, og hvordan samspillet mellom algoritmiske konsept og matematiske tema utspiller seg i integrasjonen. Det fremmes både støttende og kritiske perspektiver i dette samspillet. Samspillet viser nyanser og detaljer som kan ha avgjørende betydning for elevers læringsutbytte i møte med integrerte oppgaver. Generelle trekk fra resultatene trekker frem at integrerte oppgaver fremstår hensiktsmessige, og viser at det ligger et potensiale i implementeringen av algoritmisk tenkning i digitale læreverk. Til tross for dette vises det også til utfordringer, og fallgruver, for integrasjonen som fremmes.