«Orientert»: En digital læringsressurs om orientering og uteskole i grunnskolen
Abstract
Denne entreprenørielle masteroppgaven adresserer utfordringer lærere møter i deres uteskoleundervisningspraksis, som mangel på tid, ressurser og koblingen mellom uteskole og læringsinnhold, under følgende problemstilling: Hvordan kan en digital læringsressurs, med utgangspunkt i uteskole og orientering, utformes for å senke terskelen for å bruke uteskole som en integrert del av undervisningen?Den digitale læringsressursen «Orientert» er blitt utviklet gjennom en iterativ designprosess med utgangspunkt i pedagogisk designforskning. Datamaterialet er hentet gjennom semistrukturerte intervjuer med lærere, og analysert med tematisk analyse. Analysene har dannet grunnlaget for endringsarbeidet. Gjennom to iterasjoner har «Orientert» formet seg til en digital læringsressurs som tilbyr grunnleggende opplæring om orientering til elever, og ressurser og pedagogiske tips for lærere. Funnene fra utviklingsarbeidet peker mot at en digital læringsressurs som utvikles i samarbeid med lærere kan redusere noen av de erfarte barrierene, og i så måte hjelpe lærerne med å benytte uteskole som en integrert del av deres undervisningspraksis, og bidra med å koble «teori med praksis». I den muntlige delen av utviklingsarbeidet redegjøres det for hvordan «Orientert» har utviklet seg fra prototype til og med andre revisjon. Det foreslås også forslag til videre arbeid.
Nøkkelord: Uteskole, digital læringsressurs, pedagogisk støtte, erfaringsbasert pedagogikk, pedagogisk designforskning, elevaktiv læring