• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Plass til alle» - utvikling av en bildebok som grunnlag for refleksjon rundt kjønnsnormer i begynneropplæringa

Lægreid, Ylja
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230362736:50080348.pdf (11.79Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162675
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en bildebok, Plass til alle. Produktet inkluderer en lærerveiledning for gjennomføring av en litterær samtale til boka. Den litterære samtalen er rettet mot begynneropplæringseleven, som gjelder elever på 1.-4.trinn. Formålet med produktet er å støtte og utvikle elevers kritiske refleksjoner knyttet til kjønnsnormer, og problemstillingen er som følger:

Hvordan kan jeg utvikle en bildebok, som gjennom litterær samtale, legger til rette for refleksjoner rundt kjønnsnormer for begynneropplæringseleven?

Behovet for produktet er forankret i læreplanen, og i kjønnsnormers relevans i utdanningsløpet. Produktet har en todelt hensikt; å arbeide med elevers evner til kritisk tenking og for å bidra til elevers mangfoldskompetanse og identitetsutvikling. Tre forskningsspørsmål knyttet til a) lærerveiledninga, b) elevenes refleksjoner og c) bildebokas utvikling, har lagt grunnlaget for videreutvikling og analyse av produktet.

Metoden som er brukt i utviklingen av bildeboka, er pedagogisk designforskning, der den litterære samtalen, analyse og endringer er utført i to sykluser. Datainnsamlingen har vært lydopptak primært av den litterære samtalen. Analysen av dette har dannet grunnlaget for videreutvikling av produktet.

Funn fra datamaterialet viser at bildeboka og den litterære samtalen gir elevene muligheter til å reflektere rundt kjønnsnormer, men at elevgruppa og lærerens spørsmål påvirker refleksjonen i stor grad. I den muntlige presentasjonen vil jeg basert på funn og analyse drøfte utviklingen av produktet og endringer fra syklus 1 til sluttprodukt.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit