Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen - Utviklingen av en håndbok for lærere
Abstract
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en håndbok for bruk av kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen for elever i begynneropplæringen. Håndboken har til hensikt å utruste lærere med nødvendig kunnskap om KI og vise hvordan det kan brukes i undervisningen for å fremme språklig bevissthet og utforskende læring.
Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan kan kunstig intelligens brukes i undervisningen for elever i begynneropplæring i norskfaget?»
For å spisse problemstillingen, og ta hensyn til at mitt produkt har en dobbel mottaker, både begynneropplæringseleven og læreren, har jeg formulert følgene forskningsspørsmål: 1. Hvilke tilpasninger må gjøres i undervisningsoppleggene for at elevene skal kunne bruke språklig bevissthet?2. Hvilke tilpasninger må gjøres i undervisningsoppleggene for at elevene skal være utforskende i sitt arbeid?3. Hvilke tilpasninger må gjøres i undervisningsoppleggene for at elevene skal være engasjerte i sitt arbeid? 4. Hvilke tilpasninger må gjøres håndboken for at læreren skal oppleve den som en ressurs de kan ta i bruk?
Håndboken og tilhørende undervisningsopplegg er utviklet på bakgrunn av læreplanen 2020 som legger vekt på begreper som utforskning, nysgjerrighet, kritisk tenkning, kreativitet og lek. I tillegg bygger den på Kunnskapsdepartementets strategi for digital kompetanse. Utviklingsprosessen har benyttet seg av pedagogisk designforskning. Denne metoden involverte observasjon, lydopptak i klasserommet, intervjuer med elever og lærere samt et fokusgruppeintervjuer for å teste og forbedre undervisningsoppleggene. Oppleggene ble testet ut i tre forskjellige sykluser med ulike klasser på småtrinnet. En syklus ble utført med et fokusgruppeintervju av lærere. I denne skriftlige delen av masteroppgaven skal jeg presentere hovedfunnene i henhold til forskningsspørsmålene. Masteroppgaven inneholder også en muntlig del hvor jeg vil gå videre inn på funn og redesign fra de ulike syklusene.
Nøkkelord: kunstig intelligens, språklig bevissthet, utforskende arbeidsmåter, begynneropplæring, pedagogisk designforskning