En voksen døv deltager uten morsmål og skolebakgrunn. Hva gjør jeg nå?
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å fremme kunnskap og forståelse for språklæringsarbeidet med en deltakergruppe som er tidligere ikke har vært studert. Verken innenfor voksenopplæringsfeltet eller i tegnspråkfeltet.
Dette er en kvalitativ studie av fire læreres arbeid med språkopplæring av voksne døve innvandrere. Innvandrergruppen jeg fokuserer på har kommet til Norge uten et morsmål og uten tidligere skolegang. Lærerne som er intervjuet i denne undersøkelsen jobber ved kommunale voksenopplæringssentre. Døve innvandrere blir bosatt over hele Norge, og kommunene er selv ansvarlige for opplæringen. Med manglende læreverk og et begrenset profesjonsfelleskap uttrykker lærere at det er en krevende oppgave å gi god opplæring til denne gruppen deltakere.
Gjennom denne undersøkelsen er målet å løfte frem god praksis, samt refleksjoner som kan være med å øke forståelsen for deltakernes behov i starten av språklæringen og for nødvendigheten av rett tilrettelegging.
Problemstillingen min er som følger: Hva gjør lærere til nyankomne voksene døve innvandrere uten morsmål- og skolebakgrunn i kommunale voksenopplæringer for å gi deltakerne en god start på språkopplæringen?
Studien synliggjør behovet for en økt bevissthet om at gruppen er svært heterogen, til tross for felles utgangspunkt uten hørsel, morsmål og skolebakgrunn. Opplæringen kan ikke starte med en deltakersamtale slik som det vanligvis gjør. Uten et språklig grunnlag til å kunne benytte tolk, må lærer og deltaker over tid bygge språket sammen og bli kjent litt etter litt. Ofte fra det helt konkrete, og sakte men (u)sikkert over i det mer abstrakte. Stikkord blir et godt språklig omsorgsarbeid, trygge relasjoner, en utvidet deltakersamtale, aksept for deltakernes medbrakte språklige ressurser og behov for en utvidet lærerrolle. Dette krever tålmodighet, mye tid, kreativitet og en god forståelse for det visuelle språkets egenart å kunne gi deltakerne en god start på språkopplæringen. Ikke minst krever det en god porsjon vilje og innsats å forstå og tilpasse til en bakgrunn læreren selv ikke har tatt del i.