Læring i et inkluderende språkmiljø
Abstract
Masterprosjektet handler om hvorvidt hjelpemidler innenfor alternativ og supplerende kommunikasjon kan være med på å skape et inkluderende språkmiljø innenfor en klasse. Masterprosjektet skal prøve å finne svaret på problemstillingen Hvordan kan prinsipper for alternativ og supplerende kommunikasjon bidra til et inkluderende språkmiljø? Jeg har en kvalitativ tilnærming til problemstillingen og har gjennomført 3 samtaler med en gruppe på fire lærere. Informantene er grunnskolelærere som jobber på samme skole og på samme trinn. De representerer to klasser. To av lærerne er nyutdannet mens de to andre har jobbet i skolen i flere år. Informantene hadde variert grad av kunnskap om alternativ og supplerende kommunikasjon før prosjektet startet. Samtalene bærer preg av semistrukturerte intervjuer. Prosjektet er et aksjonsforskningsprosjekt hvor lærerne i refleksjoner og utprøvinger skal utvikle seg sammen og prøve å forbedre en praksis. Et mål er å implementere eventuelle gode praksiser til resten av kollegiet på egen skole. Funn fra forskningen viste at lærerne i varierende grad opplevde at de to verktøyene fra alternativ og supplerende kommunikasjon, samtalematte og tematavle, inkluderte flere elever i undervisningen. Samtalematten var med å bidra til at elevene konsentrerte seg bedre i elevsamtalene og hadde større forståelse for hva samtalen handlet om slik at samtalematten opplevdes som nyttig. Tematavlen på den andre siden krevde mer forarbeid og ble ikke prøvd ut i så stor grad. Lærerne hadde en opplevelse av at elevene brukte den til en viss grad, men den krever mer øvelse. Et annet funn var at ved å sette seg ned og samtale rundt tema som inkludering og språkmiljø økte bevisstheten hos lærerne og det bel en god arena for samarbeid og utprøving. Lærerne ble inspirert til å prøve enkelte undervisningsopplegg som andre hadde nytte av og de fikk reflektert rundt hva som fungerer og hvorfor. Barrierer i arbeidet med verktøyene i klassene er basert på manglende kunnskap om temaet og tekniske utfordringer. Andre barrierer som ble nevnt er bruken av lærerressursen på trinn. Muligheter som ligger i verktøyene er at mange kan benytte seg av de, verktøyene er i utgangspunktet enkle å ta i bruk og det er en liten kostnad for skolen.