Hvilken nytteverdi ser lærere med kunstig intelligens inn i skolen?
Abstract
Da ChatGPT ble lansert november 2022 ble kunstig intelligens allemannseie, og de store språkmodellene fant fort veien inn i skolesystemet. Elevene besvarte skoleoppgaver med «prompts» og lærerne var frustrerte over mulighetene og utfordringene dette ga for skolen.Problemstillingen som ble utformet for å utforske KI i skolen var «Hvilken nytteverdi ser lærere med kunstig intelligens inn i skolen?». Oppgaven utforsker denne problemstillingen ved at fem lærere ble intervjuet om sine oppfatninger knyttet til kunstig intelligens i skolen. Disse fem enkeltstående intervjuene består av tre ungdomsskolelærere og to lærere på videregående skole. De har jobbet mellom 2 og 21 år i skolen, og har ulik alder. Dataene som er samlet inn fra intervjuene er analysert opp mot rammeverket Technology Acceptance Model (TAM), og diskutert opp mot tidligere forskning på feltet. Forskningen på vokst betydelig etter at denne masteren ble påbegynt. Funnene i studien viser at alle lærerne har tanker om kunstig intelligens og skolen, og har nok kunnskap til å snakke om det i en samtale. Samtidig ønsker de seg mer opplæring og kompetanse fordi det presser seg inn i skolen. De ønsker også tydelige rammer rundt de ulike KI-løsningene som kan være aktuelle for skolen, og at det er behov for retningslinjer. Alle lærerne er skeptiske til en rekke etiske spørsmål knyttet opp mot teknologien, da spesielt knyttet til datasettet KI er trent opp på, og hvilke vinklinger de gir på fagstoffet til eleven. Fellesnevneren er at de er bekymret for hva slike automatiseringer gjør for elevene sin utvikling, og så i senere ledd samfunnet som helhet. Fire av fem lærere hadde brukt en KI-løsning selv, og blant de som hadde brukt det, var det variasjoner av bruken.De ser også mulighet for å automatisere bort ulike oppgaver for lærere gjennom å automatisere vurderinger, administrative oppgaver som fravær og rapportskriving og det å bruke chatboter som sparringspartner for arbeidsoppgaver i sitt daglige virke. De er delt på hvordan teknologien kan implementeres ut mot elever, men de er alle bekymret for muligheten til å juks inn i vurderingssituasjoner, og noen ser ikke nytteverdien for elever.