Systematisk oppfølging av elever med lavt læringsutbytte – kan det gjøres ved hjelp av lean, scrum, design thinking og agile metode?
Abstract
Denne oppgaven er basert på en single casestudie av en eksemplarisk yrkesfaglig videregående skole. Oppgaven har til hensikt å se nærmere på hvordan et businessinspirert rammeverk kan bidra til skoleledelsens arbeid for å styrke kvaliteten i skolens oppfølging av elever med lavt læringsutbytte slik at flere elever fullfører og består. I casestudien er det intervjuet åtte personer på den eksemplariske skolen, herunder kontaktlærere, rådgivere og skoleledelsen. Av funnene fremkommer det at skolen i stor grad er organisert på en måte som er sammenfallende med sentrale businessteorier og rammeverk innen både bilproduksjon og utvikling av komplekse dataprogrammer. Jeg har benyttet faglitteratur, rapporter og annen forskning som teoretisk bakgrunn og prøvd å se på sammenhenger, likheter og ulikheter mellom to veldig forskjellige institusjoner i samfunnet som sjelden sammenliknes. Oppgaven er relevant i sammenheng med politiske føringer som går ut på å øke elevenes læring og at flest mulig elever skal fullføre og bestå videregående skole. Oppgaven vil også se på hvordan denne eksemplariske skolen er tilrettelagt og organisert, hvordan skoleledelsen jobber og hvilken sammenheng det kan ha med det høye antallet elever som faktisk fullfører og består på denne eksemplariske skolen.