Spill med! Orkestermusikk i samspillundervisning på mellomtrinnet
Abstract
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en samspillressurs for musikklærere på mellomtrinnet. Ressursen består av tre Spill med-arrangementer til orkesterstykkene Dance of the Knights av Prokofiev, Cancan (utdrag fra ouverturen til Orfeus i underverdenen) av Offenbach, og Waltz no. 2 av Shostakovich. Spill med er et samspillkonsept der man spiller et forenklet arrangement sammen med en playback av profesjonelle musikere, og der playbacken fungerer som et stillas i elevenes samspill. Spillestemmene i arrangementene er differensierte slik at det skal være lett for læreren å tilpasse opplæringen til elevenes ulike forutsetninger. Sammen med selve arrangementene er det laget en lærerveiledning med forslag til enkle oppstartsaktiviteter, tips til lytteaktiviteter, differensiering og informasjon om arrangementene.
Problemstillingen i prosjektet er: Hvordan kan jeg utvikle et produkt som musikklærere kan bruke for å undervise i helklassesamspill på mellomtrinnet med utgangspunkt i orkestermusikk?
I den teoretiske og forskningsmessige begrunnelsen går jeg gjennom relevant teori, med fokus på samspill, innlæring av musikk, tilpasset opplæring og bruk av orkestermusikk i klasserommet. Metoden som er brukt i prosjektet er pedagogisk designforskning. Data har blitt samlet inn med observasjon, videoobservasjon og intervju av lærere. I etterkant av datainnsamlingen ble det gjort en tematisk analyse, og resultater og redesign tar utgangspunkt i denne.
Gjennom prosjektet har jeg observert at samspillundervisning kan være en engasjerende inngang til orkestermusikk og at differensierte spillestemmer er hensiktsmessige for en vellykket samspillaktivitet. I den muntlige delen av masteren presenteres og drøftes resultatene, redesignene og det endelige produktet grundigere.