Hvor raskt skal vi gå fra A til Å? - en analyse av debatten om bokstavprogresjon
Abstract
Debatten om bokstavprogresjon er et resultat av et felt med lite og pågående forskning der spesielt én måte å forstå temaet på er dominerende bland lærere. Før i tiden var det mest normal å lære bort en bokstav i uken til elevene, men det er nå for tiden vokst frem en felles oppfatning om at rask bokstavprogresjon er den beste måten å drive introduksjonene til bokstaven i første klasse, og generelt er det denne metoden flest lærere i dag bruker i sin undervisning. Jeg ønsket å se nærmere på hvilke argumenter som ble brukt i debatten og ville se nærmere på de to sidene i debatten. Dette undersøkte jeg ved gjennom en argumentasjonsanalyse av ni artikler som diskuterte bokstavprogresjon i begynneropplæringen. Noen sentrale funn var at spesielt elever som sliter med bokstavinnlæringen ble et tema i debatten. Dette er fordi forskning har vist at disse elevene kan få bedre forutsetninger for videre skolegang ved å ta i bruk rask bokstavprogresjon i stedet for den tradisjonelt langsomme progresjonen som ble brukt før i tiden. Spesielt viktig for debatten er en forståelse av at rask bokstavprogresjon i seg selv ikke er nok, men det er derimot et godt utgangspunkt for å drive undervisningen på første trinn. En bekymring innenfor debatten er at det er blitt for stort fokus på selve bokstavinnlæringen, som gjør at bruken av rask bokstavprogresjon ikke blir optimalisert. I tillegg er det samtidig en bekymring rundt elevene som strever med bokstavinnlæringen og hvorvidt de klarer å følge med på den raske progresjonen. Resultatene fra min analyse viser derimot at det er et flertall som er positive til rask bokstavprogresjon. Sammenlagt bidrar rask bokstavprogresjon til Tidlig innsats, tidlig mulighet til å tilpasse opplæringen og det påpekes at det faktisk er spesielt gunstig for elevene som strever med bokstavinnlæringen. Raske bokstaver kan med det være en grunnmur i god lese og skriveopplæring, hvis mulighetene denne progresjonen gir blir benyttet av lærere.