"Fine ord og altfor lite handling": En studie av tilnærminger til bærekraft i lærebøker for 8.trinn
Abstract
Ved innføring av ny læreplan ble lærerne gitt enda større frihet hva angår utvelgelse av lærestoff. Likevel er det noe som ikke er opp til den enkelte å velge hvorvidt en skal undervise om eller ei, og innenfor denne kategorien finner man bærekraftig utvikling. Bærekraftig utvikling er for alvor satt på dagsorden både i skolen og i samfunnet ellers, og inngår i LK20 som blant annet tverrfaglig tema, grunnverdi i opplæringen og kompetansemål i flere fag. Bærekraftbegrepet er imidlertid komplekst, og søker å ivareta mange hensyn. Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan lærebøkene Arena 8, Relevans 8 og Samfunnsfag 8 imøtekommer den komplekse og omdiskuterte bærekraftstematikken, og problemstillingen lyder som følger:
Hvilke tilnærminger til bærekraft er fremtredende i et utvalg lærebøker i samfunnsfag, tiltenkt 8.trinn?
Med utgangpunkt i diskursanalytiske ideer, forankret i Laclau og Mouffes diskursteori, er det gjennom induktiv tilnærming identifisert fire sentrale forankringspunkter i empirien: bærekraftsdimensjonene, natur, ansvar og miljøborgerskap. Teori og tidligere forskning som berører bærekraftsfeltet, fungerer imidlertid som verktøy i fortolkningen av disse. Særlig sentralt står Dryzek (2022) sine miljødiskurser og Hopwood et al. (2005) sin modell for kartlegging av syn på bærekraftig utvikling. Analyse av kapitlene som utgjør det empiriske materialet, viser at lærebøkene er flerstemte. Totalt sett ser man likevel at hovedstemmen som utkrystalliseres gjennom diskusjonen vedrørende forankringspunktene, harmonerer med typiske trekk ved dagens nyliberalistiske samfunn, blant annet individorienterte løsningsalternativer, teknooptimisme og tanken om økonomisk vekst. Lærebøkene erkjenner og belyser de mange interessekonflikter som opptrer i sammenheng med bærekraftsproblematikken. Men samtidig som stadig flere krever en transformativ omstilling mot en bærekraftig verden, kommer det til uttrykk at lærebøkenes fremstillinger primært faller innenfor en status quo/reform-tilnærming.