«Redd kjente norske forfattere før de blir glemt!», et norskfaglig brettspill for ungdomstrinnet.
Abstract
I masteroppgaven har jeg utviklet et brettspill for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet. Hensikten med spillet er å bidra til at elever på ungdomstrinnet kan utvikle sine muntlige ferdigheter og fagkunnskaper, i tillegg til å bruke fagspråk og være kreative. Problemstillingen er derfor: Hvordan kan et brettspill tas i bruk som et didaktisk læremiddel i norskfaget på ungdomstrinnet?Forskningsspørsmålene for oppgaven er: 1. Hvordan kan spillet utformes slik at det gir mulighet for at elevene kan utvikle sine muntlige ferdigheter?2. Hvordan kan spillet utformes slik at elevene får muligheten til å øve på å bruke fagspråket sitt i en norskfaglig sammenheng?3. Hvordan kan spillet utformes slik at elevene kan få være kreative?4. Hvordan kan spillet utformes slik at det spilltekniske fungerer best mulig?Spillets konsept er at elevene ved å samarbeide med hverandre skal hjelpe kjente norske forfattere inn i bokhyllen/spillbrettet før tiden er ute. For å klare dette må de løse oppgaver i form av spørsmålskort og vill-utfordring-kort, innen temaene litteratur, argumentasjon og språklig mangfold.Spillet er utviklet ved hjelp av pedagogisk designforskning. Jeg har gjennomført tre sykluser med utprøving (pluss en pilotsyklus), der jeg observerte spillet i bruk i tre ulike 10. klasser. Observasjonsnotater og lydopptak fra observasjon, samt intervjudata fra lærere og elever utgjør datamaterialet som er analysert og brukt som utgangspunkt for omarbeiding av produktet. Gjennom utprøvingene ble spillet justert på flere måter for å tilrettelegge i størst mulig grad for at elevene skulle kunne bruke muntlige ferdigheter, fagspråk og kreativitet, samt at spillet skulle være brukervennlig for lærere og elever. Det ble blant annet lagt til en videoforklaring av spillet, en svarknapp som elevene måtte holde på for å svare på spørsmålskortene og vill-utfordring-oppgavene ble fellesoppgaver. Det viser seg at spillet kan brukes som vurderingsform og at spill egner seg godt som et didaktisk læremiddel, men det må være grundig utformet. Utvalgte funn og redesign fremkommer i skriftlig del, mens det blir presentert mer detaljert i muntlig del.