Gangejungelen- et spill om multiplikasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162653Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Mitt entreprenørielle masterprosjekt har gått ut på å utvikle et brettspill for begynneropplæringselever på 3. trinn, som kan brukes i matematikkundervisningen. Spillet fokuserer på multiplikasjon som regneart, og har et jungeltema som preger oppgaver og utforming. Prinsippet med spillet er å komme først i mål for å vinne, men for å komme hit må elevene løse en rekke ulike oppgaver fra oppgave- eller banankortene. Noen er fellesoppgaver mens andre er individuelle. For å løse oppgavene bruker spillerne ulike strategier som de finner i metodekortene. Målet med spillet er å få en dypere forståelse for multiplikasjon. Brettspillet setter regningen i kontekst og gjør mengdetreningen mer tilgjengelig. Problemstillingen for prosjektet er som følger: • Hvordan kan jeg benytte ulike strategier i multiplikasjon for å utvikle et spill for elever på 3. trinn som bygger kompetanse og forståelse for regnearten? Teorigrunnlaget tar for seg spill som arbeidsmåte i begynneropplæringen, hva som kjennetegner spill og hvorfor arbeidsformen egner seg for denne målgruppen. Teorigrunnlaget tar også for seg multimodalitet og arbeidsminne, da dette er viktige komponenter å tenke på i utviklingen av produkter til bruk på barnetrinnet. Overordnet har jeg brukt pedagogisk designforskning som metode i utviklingen av brettspillet, og har testet produktet i to sykluser. Datamaterialet består av; observasjon, videoobservasjon av elevene og gruppeintervju med elevene. I etterkant av hver syklus ble det utarbeidet en tematisk analyse, som dannet grunnlaget for videre utvikling.Jeg har funnet at engasjementet hos elevene er stort når de får oppgaver i rammene av et brettspill hvor konteksten er gitt. Jeg fant også at antallet elementer i spillet er avgjørende for flyten, som igjen er preget av målgruppens arbeidsminne. I den muntlige delen av prosjektet vil det redegjøres for hvordan jeg har utviklet brettspillet i de to syklusene mot det endelige produktet.
Nøkkelord: Multiplikasjon, brettspill, dybdelæring, begynneropplæring, pedagogisk designforskning.