Forståelse av sakprosa og skjønnlitteratur i lærebøker i norsk, på mellomtrinnet.
Description
Full text not available
Abstract
Lærebøker og arbeid med lærebokoppgaver har fremdeles en sentral plass i norskundervisning. Forståelsen elevene får for hvordan man kan lese, bruke og forstå sakprosa og skjønnlitteratur, kan derfor være påvirket av lærebøkene lærere bruker i undervisning. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt: hvilken forståelse av sakprosa og skjønnlitteratur sosialiseres elever inn i gjennom arbeidet med oppgaver i lærerbøker i norsk, på 5.trinn? Formålet er å finne ut hvilke handlinger oppgavene, i lærebøkene, oppfordret elevene til, i møte med sakprosa og skjønnlitteratur. Handlingene oppgavene legger opp til kan gi elevene en forståelse av hvordan sakprosa og skjønnlitteratur skal leses og brukes.
Gjennom kvalitativ innholdsanalyse har jeg kategorisert 2925 oppgaver, hentet fra fem lærebøker i norsk, for 5.trinn. Utvalget består av fagfornyede lærebøker fra de etablerte forlagene Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm. funnene indikerer at lærebøkene har en oppgavekultur som sosialiserer elevene inn i en forståelses av sakprosa og skjønnlitteratur preget av den litteraturvitenskaplige tekstkulturen, hvor bare skjønnlitterære tekster er sett på som tolkbare. Den litteraturvitenskaplige forståelsen av sakprosa og skjønnlitteratur står i motsetning til tekstkulturen man finner i sakprosaforskningen, hvor man mener at alle tekster er tolkbare. Denne forståelsen av tekst finner man også i læreplanen, hvor det ikke skilles mellom hvordan man skal arbeide med sakprosa og skjønnlitteratur. Sammenligning med tidligere forskning gir også en indikasjon på at lærebokforfattere og forlag er preget av en tekstkultur og oppgavekultur, på tvers av skoletrinn, som ikke nødvendigvis endrer seg i takt med læreplan-fornyelser. Didaktiske implikasjoner dette kan skape er at lærere, som bruker disse lærebøkene, kan gi elevene en forståelse av sakprosa og skjønnlitteratur som ikke stemmer overens med forståelsen ønsket i læreplanen (LK20).
Nøkkelord: Tekstkultur, oppgavekultur, lærebok, skjønnlitteratur, sakprosa, mellomtrinnet