«Jeg skrev mine egene Tanker fordi Da Blir Det ekte» En studie av skriverammer som støtte i utviklingen av mellomtrinnselevers skriftlige argumentasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162645Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne studien utforsker bruken av skriverammer som støtteverktøy for argumenterende skriving blant elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for studien ligger i erkjennelsen av argumentasjonens betydning for å muliggjøre aktiv deltakelse i demokratiet. Inspirert av intervensjonsforskning, søker studien å svare på problemstillingen: På hvilke måter fungerer en skriveramme som støtte for elever på mellomtrinnet sin skriftlige argumentasjon? Gjennom samarbeid med en erfaren lærer ble en intervensjon gjennomført i en 7. klasse, der elevene skrev leserinnlegg om temaet “snitching” til en fiktiv skoleavis. Forskningsspørsmålene som ble undersøkt for å belyse problemstillingen var: 1) Hvordan forholder elevene seg til skriverammen, og på hvilke måter fungerer den som støtte?2) Hvordan argumenterer elevene for sine påstander i leserinnleggene?
Resultatene antyder at flertallet av elevene opplevde støtte fra skriverammen, men at den ikke var tilstrekkelig støttende for en mindre gruppe elever. En analyse basert på Toulmins argumentasjonsmodell viser at alle elevene utrykte sine synspunkter eksplisitt, men med variasjoner i argumentasjonsstrukturen. Studien understreker viktigheten av lærerens rolle i å tilpasse bruken av skriverammer for å imøtekomme elevenes individuelle behov. Samlet sett gir studien verdifull innsikt i hvordan skriverammer kan støtte skriftlig argumentasjon blant elever og deres forhold til demokratiet som aktive medborgere. Denne innsikten er verdifull for lærere, forskere og beslutningstakere innen utdanningsfeltet. Videre bidrar studien til å forstå elevenes syn på bruk av skriverammer som støtte for skriftlig argumentasjon.
Nøkkelord: Skriftlig argumentasjon, Toulmins argumentasjonsmodell, Skriverammer, Demokrati og medborgerskap, Snitching