Å lese på papir og skjerm - En kvalitativ studie blant elever på 10.trinn
Abstract
Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers leseforståelse på papir og skjerm, deres bruk av lesestrategier, og deres oppfatninger av lesing i de to formatene. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan leser et utvalg tiendeklassinger informasjonstekster på papir og skjerm, og hvilke oppfatninger har de av lesing i de to formatene?» 60 elever på 10.trinn fra en ungdomsskole deltok i undersøkelsen, som bestod av en leseforståelsesoppgave med tilhørende observasjon, en spørreundersøkelse og skriving av et brev. Resultatene viser at et flertall av elevene leser informasjonstekster med bedre forståelse når de leser på papir sammenlignet med skjerm. Videre viser resultatene at elevers kunnskap om lesestrategier er et område med potensial for læring og utvikling med tanke på å utvikle et repertoar av lesestrategier og å tilpasse strategiene ut ifra tekstformat, teksttype, tekstlengde og formål med lesingen. Et knapt flertall av elevene foretrekker å kun lese på papir, nesten like mange foretrekker å lese på både skjerm og papir, mens elevene som foretrekker å kun lese på skjerm er i mindretall. Deltakerne trekker fram bedre oversikt og leseforståelse på papir, og bruk av zoom- og lyttefunksjon på skjerm som formatenes fordeler. Distraksjoner og øye- og hodetretthet fremheves som ulemper ved lesing på skjerm, mens ulemper ved papirformatet er uttrykt gjennom mangel av de mulighetene og funksjonene som skjermlesing gir. Funn og resultater drøftes med bakgrunn i teori, metodetilnærming og oppgavens problemstilling.
Nøkkelord: Leseforståelse, lesestrategier, metakognisjon, informasjonstekster, multimodale tekster, lesing på papir, lesing på skjerm