dc.contributor.advisor | Ramton, Aase Marit T. Sørum | |
dc.contributor.author | Bruvik, Carina | |
dc.date.accessioned | 2024-11-01T17:49:45Z | |
dc.date.available | 2024-11-01T17:49:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.oslomet:inspera:230362736:49689817 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3162640 | |
dc.description.abstract | Det er flere studier som konkluderer med at utforskende arbeidsmåter er effektivt for læringsutbytte til elever (de Jong et al., 2023). Utforskning er også en sentral del i den nye lærerplanen LK20 og kommer tydelig frem i overordnet del «Evnen til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere er viktig for dybdelæring» (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Målet for denne masteren var å utvikle et spill i form av Escape Room som gjennom utforskende arbeidsmåter bidro til læring. Escape Room-et ble derfor utviklet basert på teori om utforskende arbeidsmåter og med læringsmål om at elevene skulle bli bedre kjent med kjemiske reaksjoner. Escape Room-et ble testet i to omganger i to forskjellige klasser på 7. trinn. Under gjennomføringene ble det tatt videoopptak med hodekamera på noen elever og et oversiktkamera av klasserommet. Dataene ble brukt til å analysere gjennomføringen og til å forbedre Escape Room-et.
Funnene fra datainnsamlingen bidro til videreutvikling av Escape Room-et. Funnene viste at Escape Room-et bidro til elementer ved utforskende arbeidsmåter, men at ikke alle elementer var like fremtredende. Et element fra utforskende arbeidsmåter som ikke var like framtredende var det å forklare. Datainnsamlingen viste at elevene i liten grad forklarte sine tanker og teorier. Noe av revideringen av Escape Room-et ble derfor gjort med hensikt om at elevene i større grad skulle få øvd seg på å forklare. Et annet funn var at bruken av gode støttestrukturer for elevene er avgjørende for hvor godt arbeidet går og hva de får til. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University | |
dc.title | Escape Room om kjemiske reaksjoner for elever på 7. trinn | |
dc.type | Master thesis | |