Escape Room om kjemiske reaksjoner for elever på 7. trinn
Abstract
Det er flere studier som konkluderer med at utforskende arbeidsmåter er effektivt for læringsutbytte til elever (de Jong et al., 2023). Utforskning er også en sentral del i den nye lærerplanen LK20 og kommer tydelig frem i overordnet del «Evnen til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere er viktig for dybdelæring» (Kunnskapsdepartementet, 2017).Målet for denne masteren var å utvikle et spill i form av Escape Room som gjennom utforskende arbeidsmåter bidro til læring. Escape Room-et ble derfor utviklet basert på teori om utforskende arbeidsmåter og med læringsmål om at elevene skulle bli bedre kjent med kjemiske reaksjoner. Escape Room-et ble testet i to omganger i to forskjellige klasser på 7. trinn. Under gjennomføringene ble det tatt videoopptak med hodekamera på noen elever og et oversiktkamera av klasserommet. Dataene ble brukt til å analysere gjennomføringen og til å forbedre Escape Room-et. Funnene fra datainnsamlingen bidro til videreutvikling av Escape Room-et. Funnene viste at Escape Room-et bidro til elementer ved utforskende arbeidsmåter, men at ikke alle elementer var like fremtredende. Et element fra utforskende arbeidsmåter som ikke var like framtredende var det å forklare. Datainnsamlingen viste at elevene i liten grad forklarte sine tanker og teorier. Noe av revideringen av Escape Room-et ble derfor gjort med hensikt om at elevene i større grad skulle få øvd seg på å forklare. Et annet funn var at bruken av gode støttestrukturer for elevene er avgjørende for hvor godt arbeidet går og hva de får til.