Kontroversielle temaer i Kosovo-albanske klasserom
Abstract
I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ansvaret skolen og lærere har i formidling og arbeid med kontroversielle temaer i skolen. I det pluralistiske samfunnet vi er en del av vil vi stadig komme kontroversielle meninger og tanker i møte, og det er opp til lærerne å sørge for at elevene skal ha en arena for demokratisk utdanning og utvikling. Mikro-samfunnet som dannes i klasserommene blant elevene er en god representasjon av mangfoldet de kommer til å møte på i sitt voksne liv. Dermed er det viktig å presisere at skolen skal og bør legge til rette for at elevene blir ivaretatt, hørt og være en plass for demokrati og likestilling. I tillegg skal elevene tilegne seg kunnskap i de enkelte fag.
Oppgaven bygger på intervjuer med tre barneskolelærere i Kosovo. Det teoretiske rammeverket er inspirert av begrepene diskusjon og lærerroller, ekstreme ytringer og kontroversielle temaer. Det forekommer funn av at lærere i Kosovo unngår politiske temaer og opplever at eksterne begrensninger setter føringer for hvilke temaer som diskuteres i klasserommet. I kombinasjon med historien til det nye landet, Kosovo, har det vært interessant å studere hvorvidt lærere forholder seg til historien og de spenningene som ligger latent i området, og om det oppstår diskusjoner blant holdningene mellom elevene. Informantene fremmer viktigheten av læren å respektere hverandre, elske hverandre og er interessert i å fremme mangfold.