Assistenter i grunnskolen - en kvalitativ studie
Abstract
Grunnet personlig erfaring og av egne observasjoner gjort gjennom de siste fem årene, har interessen for bruken av assistenter i grunnskolen stått sterkt hos meg. På bakgrunn av dette har målet med denne studien vært å få innsikt i hvordan assistentene selv opplever sin arbeidsdag, da avgrenset til assistenter som arbeider en-til-en med enkeltelever. Problemstillingen til min studie ble derfor: Hvordan opplever assistenter arbeidshverdagen sin i en-til-en arbeid? Ved å benytte meg av en kvalitativ studie med intervju som forskningsmetode, har jeg intervjuet fem assistenter ved tre ulike grunnskoler, som arbeider en-til-en. Grunnet åpne spørsmål i studien, er resultatene mine basert på subjektive opplevelser av deres egen arbeidshverdag. Dette førte til at mine funn ble interessante, og det ble tydelig hvilke tema som var gjennomgående. Motivasjon, samarbeid og trivsel står sentralt i hvordan assistentene i en-til-en arbeid opplever sin arbeidshverdag. For å svare på problemstillingen min, så opplever de hverdagen sin som givende og de trives i jobben sin, men den er også krevende. De opplever at samarbeidet med kollegaene sine som godt, men likevel på et slikt nivå hvor assistentene blir til å finne løsninger på undervisningsmetoder og materiale selv. De opplever vold i arbeidshverdagen sin, men også at de ikke har nok tid til å skrive avvik for det. Noen assistenter opplever også at det er best å stå i de tøffe situasjonene, da dette bidrar til en trygg relasjonsbygging. Assistentene opplever også at tar på seg for mye arbeid, og gir uttrykk for at dette ikke kompenseres. Fordi mine resultater er basert på subjektive opplevelser, oppfordrer jeg andre til å forske videre på temaet med utgangspunkt i mine funn, da for å få et enda tydeligere resultat innenfor temaene motivasjon, samarbeid og trivsel, i en-til-en arbeid med enkeltelever.
Nøkkelord: Samarbeid, trivsel, motivasjon, en-til-en arbeid, grunnskolen, assistent