Sosial klasse i matematikkundervisning – påvirkning og tiltak: en systematisk litteraturgjennomgang
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgave er en systematisk litteraturgjennomgang. Målet er å belyse sosial klasse sin påvirkning på elever og hvilke tiltak tok kan motvirke denne påvirkningen. Dette gjøres gjennom følgende forskningsspørsmål: på hvilke måter påvirker sosial klasse elevene i matematikk? og hvilke tiltak kan man gjøre for å motvirke sosial klasses påvirkning? I seleksjonen av artikler er det brukt følgende inklusjonskriterier: studier innenfor matematikkundervisning over barnehagenivå, studier fra 2014 og framover, studier som fokuserer på sosial klasse og hvordan det påvirker elevene, studier som fokuserer på tiltak for å motvirke sosial klasse, fagfellevurderte artikler, studier som er på norsk eller engelsk og studier som er tilgjengelig i indeksene til databasene. ERIC, Scopus og Teacher Reference Center var databasene det ble søkt etter studier i. Seleksjonsprosessen resulterte i 13 inkluderte studier. Studiene har blitt ansett som kvalitativ data, og har blitt kodet seksjonsvis med egne koder. Analysen har avdekket tre området hvor elevene kan være påvirket av deres sosiale klasse, det er i valg av matematikkfag, deres prestasjoner og i klasserommet. Det ble også avdekket tiltak på elevnivå, klassenivå og skolenivå. Arbeidet er gjort selvstendig, som begrenser kodenes troverdighet. Masteroppgaven konkluderer med at prestasjon er det elementet som tydeligst påvirker elever av lavere sosiale klasser. Tiltak som anbefales for å motvirke påvirkningen er dataprogrammer som tilbyr gode tilbakemeldinger og skoleutvikling med fokus på pedagogikk.