En innholdsanalyse av brøkoppgaver på 5. og 7. trinn i læreverkene Multi og Matemagisk.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162635Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne studien har undersøkt hvordan to kjente læreverk i matematikk forholder seg til de femulike aspektene ved brøkbegrepet i Behr et al. (1983, s. 10) sin modell for brøkforståelse.Brøk er et av de viktigste og mest komplekse begrepene elevene møter i skolematematikken(Behr et al., 1983, s. 1), og læreplanene for matematikk på 5. og 7. trinn består av flerekompetansemål som inneholder temaet (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er lærebøkenesoppgave å formidle kompetansemålene læreplanen, og sammen med læreren former deelevenes brøkforståelse, som førte til problemstillingen:“Legger oppgaver og eksempler i to mye brukte læreverk for 5. og 7. trinn til rette for atelevene blir eksponert for de ulike brøkaspektene i Behr et al. s modell?
Metoden for oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse. Jeg har analysert brøkoppgaver ogeksempler fra totalt seks lærebøker opp mot aspektene i modellen for brøkforståelse. Bøkeneer hentet fra 5. og 7. trinn og inneholder til sammen 1800 oppgaver og eksempler. Oppgavenehar blitt analysert ut fra konteksten de står i. I tillegg til de kvalitative resultatene, har jegfremstilt antallet eksponeringer kvantitativt. Gjennom en kategorisk krysstabell har jeg sett påkorrelasjonen mellom antall eksponeringer i de ulike lærebøkene. Jeg har også undersøktprogresjonen innad i oppgavene, og om progresjonen i lærebokseriene og kapitlene følgermodellens progresjon.
Resultatene viser at både Matemagisk og Multi sine lærebøker legger til rette for at eleveneblir eksponert for alle aspektene. De viste også at målaspektet hadde flest eksponeringer, med26% sammenlagt, tett etterfulgt av del av en helhet-aspektet med 25%. Kvotientaspektethadde færrest eksponeringer, til tross for at mange av oppgavene kunne blitt kategorisert somkvotient dersom de ikke hadde blitt analysert etter konteksten de stod i. Progresjonen ibøkene stemmer med modellen ettersom både Matematisk 5A og Multi 5A begynnerbrøkinnlæringen med del av en helhet, som er grunnlaget for de andre aspektene. Dette betyrogså at det er en korrelasjon mellom disse lærebøkene.